روحانی می گوید دست او برای انتخاب وزیر زن باز نبوده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 13:23

روحانی می گوید دست او برای انتخاب وزیر زن باز نبوده است

شماره: 13218
Aa Aa

رییس جمهور ایران گفته در صد روز اول در دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم البته این صد روز را بعضی‌ها هنوز هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم.

در نشست با فعالان امور زنان و خانواده؛
روحانی می گوید دست او برای انتخاب وزیر زن باز نبوده است

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در نشست با فعالان امور زنان و خانواده گفت:

یکی از معیارهایی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم مد نظر قرار دادیم این بود که زنان، جوانان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی بتوانند فرصت و شرایط فعالیت را در جامعه داشته باشند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

زمانی فرصت رفتن خانم‌ها به مدرسه و دبیرستان وجود نداشت. اگر بخواهیم در انقلاب اسلامی هم معیاری عرضه کنیم، این معیار این است که انقلاب برای بانوان چه کار کرد؟ آیا بانوان جامعه ما امروز امنیت بیشتری برای شغل یا فرصت بیشتری برای فعالیت دارند؟ آیا ارزش کار آنها همانند ارزش کار مردان است؟ مساوی یا پایین‌تر است؟ در دین مبین اسلام که دارای ارزش زیادی است و می‌توانیم در سطح جهانی به آن افتخار کنیم یکی از معیارهای آن این بود که زن‌ها در جایگاه متعالی انسانی خود قرار بگیرند. در زمان جاهلیت و قبل از اسلام وضع زنان چگونه بود و دارای چه ارزشی بودند؟ آیا دارای ارزش بودند یا نبودند؟.

روحانی گفت:

یکی از نکاتی که از همان ابتدای دولت، همواره بر آن تاکید می‌کردم و درباره آن به وزیران و مدیران سفارش می‌کردم این بود که از خانم‌ها در وزارتخانه ها استفاده کنید و حداقل یک خانم و یک جوان را به عنوان معاون و مشاور انتخاب کنید. ممکن است کسی بگوید اگر شما این همه اهتمام برای دادن جایگاه به زنان داشتید چرا یک خانم را وزیر نکردید. در پاسخ به این سئوال باید بگویم من دلم خیلی می‌خواست این اتفاق هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم بیافتد ولی توان ما محدود است. گاهی وقت‌ها آدم می‌خواهد کاری را انجام دهد اما دستش برای این کار باز نیست. من اراده‌ام این بود و حتی در دولت یازدهم، دو خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم اما متاسفانه این خواسته تحقق نیافت. اگر دست من باز بود، جایگاه‌های بالاتری به زنان می‌دادم.

 وی اضافه کرد: معاون حقوقی ما یک خانم است که هر کجا می‌رود باعث افتخار دولت است و وقتی که ژاپن و اروپا رفته بود، تعجب کرده و گفته بودند باورمان نمی‌شد که در ایران خانمی با این منزلت و سواد و قدرت بیان در دولت وجود داشته باشد یا خانم ابتکار که هر کجا برود یا صحبت کند همین وضعیت را دارد. این موارد نشان می‌دهد که زنان جایگاه والایی در ایران دارند و ما از این جایگاه باید استفاده کنیم. این چه ظلمی است در جامعه ما که ۵۰ درصد جامعه ما خانم ها هستند و نعوذبالله زنان را به عنوان مقام پایین‌تر از مرد تلقی کنیم. اگر زن‌ها پایین تر هستند چطور است که موقع انتخابات، همه خانم‌ها را دعوت می‌کنیم که پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی با بیان اینکه نتوانستیم آمار و ارقام مربوط به افتخارات زنان کشورمان را به خوبی به جهان معرفی کنیم گفت:

در مبارزه با کرونا خانم‌ها چه نقش والایی داشتند. هم در بیمارستان، هم در خانواده تلاش کردند. افرادی بودند که کار می کردند اکنون هم باید بچه‌ها را نگه دارند و هم باید  کار خودشان را انجام بدهند و هم گاهی معلمی بکنند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: خیلی برای ما افتخار آمیز است که خانم‌ها در بخش مدیریت هم حضور پیدا کرده اند. قبلا خانم‌ها در بخش علم و دانش بودند. در کنکور همیشه خانم‌ها یا ۵۰ یا ۵۵ درصد قبولی داشتند و بعضی از رشته‌ها ۶۰ درصد اما در بخش مدیریت مقداری پایین‌تر بود که باید جبران شود. 

رییس جمهوری یادآور شد:

در صد روز اول در دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم. البته این صد روز را بعضی‌ها هنوز هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم. می‌گفتند روحانی گفته است من می‌خواهم همه کارها در صد روز درست کنم. من گفتم یک برنامه صد روزه و یک برنامه چهارساله هم در دولت یازدهم و هم در دولت یازدهم داریم.

 وی با بیان اینکه امیدواریم یک برنامه پایانی صد روزه هم داشته باشیم گفت:

از هفته آینده صد روز پایانی ما شروع می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان