سازمان ملل قطعنامه برقراری آتش بس در نوار غزه را به تصویب رساند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 11:47

سازمان ملل قطعنامه برقراری آتش بس در نوار غزه را به تصویب رساند

شماره: 23824
Aa Aa

این قطعنامه پیشنهادی با اکثریت 120 رای موافق در مقابل 14 رای مخالف به تصویب رسید در حالی که 45 کشور نیز بدان رای ممتنع دادند.

موافقت نشست اضطراری با قطعنامه کشورهای عربی؛
سازمان ملل قطعنامه برقراری آتش بس در نوار غزه را به تصویب رساند

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه را به تصویب رساند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از شفقنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جریان دهمین نشست فوق‌العاده و اضطراری خود برای بررسی وضعیت در فلسطین اشغالی به ویژه نوار غزه قطعنامه پیشنهادی اعراب برای برقراری «آتش‌بس بشردوستانه دائمی و پایدار» فوری در این نوار را تصویب کرد.

این قطعنامه پیشنهادی که تحت عنوان «حفاظت از غیر نظامیان و پایبندی به تعهدات حقوقی و بشردوستانه» توسط اردن به نمایندگی از کشورهای عربی و با پشتیبانی دست کم 42 کشور عضو سازمان ملل ارائه گردید در مجمع عمومی با اکثریت 120 رای موافق در مقابل 14 رای مخالف به تصویب رسید در حالی که 45 کشور نیز بدان رای ممتنع دادند.

در قطعنامه مذکور با هدف برقراری آتش‌بس و توقف اقدامات خصمانه در قبال «تشدید اخیر خشونت» به شدت ابراز نگرانی شده و همه «اقدامات خشونت آمیز علیه غیر نظامیان فلسطینی و اسرائیلی از جمله اقدامات تروریستی و حملات بی هدف به همراه اقدامات تحریک آمیز، تحریک و تخریب» نیز محکوم شده است.

در این قطعنامه ضمن درخواست پایبندی فوری و کامل طرف های مختلف به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین المللی و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه غیر نظامیان بازداشت شده به صورت غیر قانونی، همچنین لزوم حفاظت از غیر نظامیان بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر و جلوگیری از بی ثباتی و تشدید خشونت بیشتر در منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

«نبیل ابوردینه»، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای از تصویب این قطعنامه پیشنهادی با آرای اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل استقبال کرده و از همه کشورهای جهان نیز درخواست نمود که اسرائیل را ملزم به اجرای آتش بس فوری در نوار غزه کنند.

ابوردینه عنوان کرد:

رای مثبت 120 کشور به این قطعنامه بدان معنی است که جهان بر مخالفت خود با تجاوز به مردم ما، کوچاندن اجباری آنها از سرزمین خود و ایجاد یک نکبه جدید تاکید می کند. از جهان می خواهیم که نتایج این رای گیری را مورد توجه قرار دهد و با جدیت با آن تعامل کند.

«الی کوهن»، وزیر خارجه اسرائیل نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس بشردوستانه در نوار غزه رای مثبت دادند را به «فرومایگی» متهم کرد.

کوهن در پیام خود در این باره نوشت:

ما به طور قاطعانه درخواست فرومایه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس (در نوار غزه) را رد می کنیم. اسرائیل تصمیم دارد حماس را به طور کامل نابود کند همان گونه که جهان با نازی ها و داعش برخورد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان