آمریکا قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 15:25

آمریکا قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرد

شماره: 24177
Aa Aa

۱۳ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را رد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل باز هم ناکام ماند؛
آمریکا قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرد

شورای امنیت سازمان ملل پس از وتوی آمریکا در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود ناکام ماند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعمامه پیشنهادی امارات به‌منظور برقراری آتش‌بس در نوار غزه تشکیل جلسه داد اما با وتوی آمریکا این اقدام ناکام ماند.

خبرگزاری رویترز نوشته ایالات متحده درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه را در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه وتو کرد:

در حالی که «واشنگتن در حال دفاع از متحد خود است اما خود را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند».

روزنامه واشنگتن‌پست نیز نوشته این برای سومین بار از زمان آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه است که آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری برای پایان‌دادن به آن را وتو می‌کند.

۱۳ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را رد کرد.

تشکیل جلسه امشب پس از اقدام بی‌سابقه روز چهارشنبه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد صورت گرفت.

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آن‌ها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

شماری از کشورها از جمله ایران و همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام گوترش حمایت کرده‌ بودند.

نماینده فلسطین در سازمان ملل با انتقاد از وتوی آمریکا گفت:

این فاجعه است که شورای امنیت بار دیگر از نقش خود برای متوقف‌کردن جنگ غزه برای محافظت از جان میلیون‌ها فلسطینی باز ماند.

دیپلمات فلسطینی همچنین گفت بیش از ۱۰۰ کشور خواستار آتش‌بس در غزه هستند اما وتوی آمریکا همه چیز را خراب کرد.

طبق گزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم فلسطین در پی حملات رژیم صهیونیستی در ۲ ماه گذشته به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند.

نماینده روسیه نیز ضمن اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ترویج «رعب و وحشت» در میان مردم غزه با تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا و انگلیس گفت:

دیوان کیفری بین المللی «فاسد» است زیرا از نظر سیاسی به نفع کشورهای غربی عمل می کند.

او خواستار بازگشت به ریشه‌های درگیری در غزه شد و گفت:

مسکو  «نکبت جدید» را نخواهد پیرفت. شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای الزام‌آور اتخاذ کند که شامل خواسته‌های طرفین برای پایان‌دادن به خشونت‌ها در غزه باشد. هدف از آواره ساختن فلسطینی‌ها این است که آن‌ها  بین ترک وطن یا مرگ یک گزینه را انتخاب کنند.

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز  از «هشدار آگاه کننده» دبیرکل سازمان ملل در مورد غزه و نیز اصرار او برای اقدام فوری جهت برقراری آتش‌بس تمجید و تاکید کرد که شورا باید بدون تعلل برای کاهش رنج غزه از طریق آتش بس اقدام کند.

دیپلمات چینی گفت:

«برای صلح اقدام کنید. برای نجات جان ها اقدام کنید».

  •  

ایران وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

مقامات کنونی ایالات متحده آمریکا که در لباسی از تزویر و ریاکاری برای جان کودکان و غیرنظامیان غزه ابراز نگرانی کرده بودند، در هفته گذشته دویست‎مین محموله کمک‌های تسلیحاتی و نظامی خود را به دست ارتش کودک‌کش اسرائیل رساندند و در بیش از ۲ ماه گذشته از هیچ‌گونه حمایت نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، رسانه‌ای از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری فروگذار نکرده‌اند. تردیدی نیست که دولت آمریکا در کشتار بی‎رحمانه قریب به ۱۸ هزار غیر نظامی که حدود ۸ هزار نفر از آنان کودکان مظلوم هستند شریک جرم بوده و قطعاً تبعات هر گونه گسترش دامنه جنگ در منطقه متوجه رژیم آمریکا و اسرائیل غاصب است. میراث سیاست‌های ضدبشری و نژادپرستانه مقامات ایالات متحده برای آیندگان این کشور جز شرمساری و بی‌آبرویی نخواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان