سپاه در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 19:44

سپاه در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند

شماره: 17245
Aa Aa

مطمئن نیستم که توافق اتمی با ‎ایران قریب‌الوقوع باشد| نمی‌توانیم در مورد آنچه دولت آینده ممکن است درباره توافق ایران انجام دهد اطمینان بدهیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران؛
سپاه در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دوحه قطر اعلام کرد که سپاه پاسداران در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که تصمیمی برای حذف سپاه از لیست تحریم نگرفته‌ایم گفت:

این موضوعی متفاوت از توافق هسته‌ای است. مهم نیست که چه اتفاقی در رابطه با ‎سپاه بیفتد؛ تحریم‌های بسیاری باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به مذاکرات وین گفت:

«اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند تحریم‌ها لغو خواهند شد. مطمئن نیستم که توافق اتمی با ‎ایران قریب‌الوقوع باشد. ما مدتی است که به آن [احیای برجام] نزدیک شده‌ایم. این یک توافق اتمی است و ما در حال لغو تحریم‌هاییم. توافق قصد رسیدگی به مسائل دیگر مانند سیاست منطقه‌ای ایران و تحریم‌های دیگر را ندارد و نمی‌توانیم در مورد آنچه دولت آینده ممکن است درباره توافق ایران انجام دهد اطمینان بدهیم.

مالی گفت:

فارغ از اینکه نتیجه توافق هسته‌ای چه باشد ما به کار با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهیم.

  •  

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در نشست دوحه با بیان این که قطعا سپاه باید از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف شود گفت:

توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع است اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد. ما طرفدار امضای توافق هستیم اما به چه قیمتی؟ هیچ کاری علیه استقلال خود انجام نمی‌دهیم.

او همچنین گفت:

برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به یک دوره زمانی نیاز داریم.

سید کمال خرازی گفت:

در حال حاضر آمریکا از این توافق خارج شده و ایران هم اجرای تعهدات خود را طبق برجام کاهش داده است.

خرازی ادامه داد:

سپاه باید از لیست تحریم ها خارج شود و این تنها مشکل نیست. بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار دارند که بخشی از این‌ها اثر مستقیم بر روابط ایران و غرب دارد. سپاه یک ارتش ملی است و ارتش ملی نباید گروه تروریستی شناخته شود. این برای ایرانی‌ها بسیار مهم است که سپاه از فهرست خارج شود. خروج سپاه از فهرست آمریکایی نه تنها از منظر غرور ملی ایران بلکه از نظر اقتصادی نیز اهمیت دارد اما این تنها موضوع نیست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تضمین‌ها و دیگر موضوعات اشاره کرد اما قطعا جمهوری اسلامی ایران آماده توافقی است که عادلانه باشد و منافع کشور را تامین کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت:

ما بر موضوع راستی‌آزمایی تحریم‌ها تاکید کرده‌ایم. ما باید زمانی برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها داشته باشیم و مطمئن شویم که از آن روز به بعد می‌توانیم روابط عادی اقتصادی با دیگران داشته باشیم.

خرازی در پاسخ به این پرسش که اگر برجام احیا نشود آیا ایران آماده تحمل فشار بیشتر است؟ گفت:

چه فشاری بیشتر از آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم ممکن است؟ آمریکا فشار حداکثری وارد آورد اما اعتراف کرد که شکست خورد. چه فشار دیگری می‌توانند تحمیل کنند؟ ما آماده مقاومت و حفظ اقتصاد خود هستیم. اگر به ایران بیایید وضعیت برای شما غریب به نظر خواهد رسید چرا که با وجود همه فشارها، همه چیز در بازارها موجود است. حتی ایرانی‌ها بسیاری از کالاها را خودشان تولید می‌کنند. دلیل موفقیت ایران در مقابله با تحریم، مقاومت و حفظ غرور ملی بوده است با همه این‌ها ما موافق حصول توافق و برقراری روابط عادی هستیم و در این مسئله تردیدی نیست اما اجازه نمی‌دهیم استقلال‌مان نقض شود و تسلیم هم نمی‌شویم. برای همین حصول توافق مهم است اما نه به هر بهایی.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان