شعار نه شرقی و نه غربی شعار ایدئولوژیک بود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 21:19

شعار نه شرقی و نه غربی شعار ایدئولوژیک بود

شماره: 15438
Aa Aa

سید محمد حسینی گفته اتحاد جماهیر شوروی نگاه سلطه‌جویانه داشت و در جنگ به صدام کمک می‌کرد. آن شوروی فروپاشید. امروز روسیه در سوریه کنار ماست.

معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران؛
شعار نه شرقی و نه غربی شعار ایدئولوژیک بود

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران گفت:

اگر مشکلی هست از جانب غربی‌هاست نه از جانب ایران.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد:

مردم ما از نقض عهد غربی‌ها ناراحتند و از ما می‌خواهند که از موضع قدرت وارد مذاکره شویم. اصل توافق هسته ای برای برداشته شدن تحریم‌ها بوده است اما اگر برداشته نشود پس ایران چرا باید این توافق را ادامه دهد؟ اگر به گذشته مذاکرات نگاه کنیم نمی‌توانیم به آمریکا خوش‌بین باشیم مگر اینکه تصمیم جدی بگیرند و به تعهدات خود عمل کنند. ما الان نه می‌خواهیم خوش‌بین باشیم نه بد‌بین. اگر آمریکا به توافق بازگشت و تحریم‌ها را برداشت، نعم المطلوب اگر هم برندارند که ایران راه خود را می‌رود و آنها هستند که ضرر خواهند کرد. ایران یک بازار هشتاد و پنج میلیونی جمعیت دارد. خیلی از آنها دوست دارند در ایران فعال باشند و کالاهایشان به ایران بیاید اما وقتی که رابطه اینطور باشد خودشان بیشتر ضرر خواهند کرد و ایران بیشتر به شرق گرایش پیدا خواهد کرد. ما مثل گذشته نیست که یکطرفه به تعهدات عمل کنیم و آنها عمل نکنند. ما گام به گام حرکت می‌کنیم. هر حرکتی که ما انجام دهیم اگر اقدام کردند ایران هم ادامه خواهد داد البته در این مرحله ما گفته‌ایم که باید حسن نیت خود را نشان بدهند. ما باید ببینیم که تحریم‌ها برداشته شد.

او ادامه داد:

غربی‌ها می‌دانند کشورهای قوی در شرق مثل هند،‌ چین و روسیه از حیث اقتصادی در حال رشدند و همه می‌گویند که چین در آینده نزدیک قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد شد. بله ما در انقلاب، شعار نه شرقی و نه غربی را داریم اما این نه شرقی، نه شرقیِ ایدئولوژیک بود. اتحاد جماهیر شوروی بود که با داشتن نگاه مارکسیستی نگاه سلطه‌جویانه داشت و نیمی از کره زمین را تحت سیطره داشت و حتی در جنگی که ما با حزب بعث داشتیم، شوروی به صدام کمک می‌کرد. آن شوروی فروپاشید. امروز روسیه در سوریه کنار ماست. در سازمان شانگهای ما عضو اصلی شده‌ایم. ما توافق راهبردی ۲۵ ساله با چین داریم. هم چین به ایران نیاز دارد به انرژی ایران. این توافق را چه بسا می‌تواند با هند و روسیه هم داشته باشیم. معنای این عدم تعامل با غرب نیست اما باید توافق‌ها طوری باشد که وقتی امضا شد رها نکنند و بروند و نقض عهد کنند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان