شمار کشته شدگان انفجارهای سریلانکا به 290 نفر رسید | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 5:29

شمار کشته شدگان انفجارهای سریلانکا به 290 نفر رسید

شماره: 7404
Aa Aa

مقام‌های رسمی گفته‌اند شماری از این حملات انتحاری بوده است. پلیس با محاصره خانه‌ای در کلمبو ۷ نفر را دستگیر کرده است.

نشست شورای امنیت ملی سریلانکا برگزار می شود؛
شمار کشته شدگان انفجارهای سریلانکا به 290 نفر رسید

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس سریلانکا اعلام کرد که تعداد کشته های حملات به شماری از کلیساها و هتل های مجلل در این کشور افزایش یافت و به 290 کشته و 500 زخمی رسید.

یک منبع دولتی نیز گفت که «میتریپالا سیریسنا»رئیس جمهور این کشور که در زمان وقوع انفجارها در خارج از کشور به سر می برد خواستار آن شده است که شورای امنیت ملی این کشور نشست برگزار کند.

این منبع افزود که در این نشست «رانیل ویکر مسینگ» نخست وزیر نیز حضور خواهد داشت.

در حالی که گروه‌هایی از شهروندان مسیحی سریلانکا مشغول برگزاری آئین‌های مذهبی عید پاک بودند، در چند محل‌ تجمع آنها بمب منفجر شد.

به دنبال این حملات و انفجارها، دولت سریلانکا برخی از شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی از جمله واتس‌اپ و فیس‌بوک را مسدود و مقررات منع رفت و آمد در کشور اعلام کرد.

ده‌ها تبعه کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در میان کشته‌شدگان هستند. در ساعت های نخست پس از وقوع حادثه هویت یک تبعه هلندی، یک چینی و دو تبعه ترکیه در میان جبن‌باختگان تأیید شد.

سه انفجار در سه هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سریلانکا و و دو انفجار نیز در دو کلیسا در نزدیکی این شهر روی داد. یک بمب نیز در کلیسایی دیگر واقع در «نگومبو» در شمال کلمبو منفجر شد. سخنگوی پلیس سریلانکا می‌گوید این شش انفجار تقریبا همزمان و در حدود ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی روی داد.

ساعاتی بعد از شش انفجار اول، دو انفجار دیگر نیز در هتل دیگری در کلمبو روی داد. این انفجارها نیز شماری کشته و مجروح بر جای گذاشت. بیشتر اتباع خارجی کشته شده در این حملات در هتل‌ها حضور داشتند. مقام‌های رسمی گفته‌اند شماری از این حملات انتحاری بوده است. پلیس از قول برخی شاهدان تأیید کرده است که دست کم دو مورد از حملات امروز انتحاری بوده است.

صبح شنبه در صفحه کلیسای «سباستین قدیس» در نگومبو این پیام به زبان انگلیسی نوشته شده بود: «به کلیسای ما حمله شده، اگر بستگان شما در اینجا هستند، برای کمک بیایید.»

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است اما بر پایه آخرین اخبار پلیس سریلانکا با محاصره خانه‌ای در کلمبو ۷ نفر را که مظنون به دست داشتن در بمبگذاری‌های امروز بوده اند دستگیر کرده است.

در درگیری پلیس افرادی که در یان خانه حضور داشتند، سه مأمور پلیس نیز کشته شدند. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد حمله پلیس به مخفیگاه مظنونان در دست نیست.

حدود ۷۰ درصد از کل جمعیت ۲۲.۵ میلیونی سریلانکا را بودائیان تشکیل می‌دهند. بزرگترین اقلیت‌های دینی سریلانکا هندوها ( ۱۲.۶٪) و مسلمانان ( ۹.۷٪) هستند. شمار شهروندان مسیحی این کشور نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

مسیحیان کاتولیک مذهب در سریلانکا معمولا به عنوان جمعیتی متحد کننده در این کشور شناخته می‌شوند زیرا در میان همه اقشار از تامیل‌ها تا سینهالی‌ها حضور دارند. با این حال از آنجا که مسیحیان موافق تحقیقات خارجی در مورد جنایات ارتش علیه شورشیان ببرهای تامیل‌ بوده‌اند، کینه‌ای تاریخی از آنها در میان برخی مردم وجود دارد. جنگ داخلی سریلانکا که از ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ میلادی طول کشید، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان