ظریف: به هیچ کس اعتماد نداریم | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 9:17

ظریف: به هیچ کس اعتماد نداریم

شماره: 7122
Aa Aa

وزیر امور خارجه ایران گفته: در صحنه روابط بین الملل به دوستان نیز نمی‌شود اعتماد کرد| غرب، دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم گیری‌های جهان نیست.

قدرت معنایی ایران از قم نشأت می‌گیرد؛
ظریف: به هیچ کس اعتماد نداریم

به گزارش اسپادانا خبر، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه عرصه دیپلماسی و صحنه روابط بین الملل جای اعتماد نیست گفت: دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسیم.

محمدجواد ظریف در جلسه شورای اداری استان قم بیان کرد: امروز دنیا از جهت منابع قدرت و مراکز قدرت تغییر کرده و منابع و مراکز قدرت متکثر شده است؛ در گذشته تنها غرب برای دنیا تصمیم گیری می‌کرد ولی جهان امروز، جهان پسا غربی است. غرب دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم گیری‌های جهان نیست.

ظریف تصریح کرد: اکنون اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است که بنا بر تصمیم غرب نیست و حتی بر خلاف میل آن‌ها است. نمونه آن در مسئله سوریه است که آمریکا تصمیم به آتش بس گرفت ولی این اتفاق رخ نداد. سپس سه کشور منطقه یعنی روسیه، ترکیه و ایران تصمیم گیری کردند در سوریه تنش‌ها کاهش یابد و این اتفاق افتاد و برنامه این سه کشور در سوریه اجرایی شد.

وی گفت: اگر غرب محوری را کنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم. امام خمینی (ره) به ملت ایران خود باوری داد و باید این خودباوری را داشته باشیم و بدانیم که امروز برای انجام تصمیمات، کشور ایران نقش دارد و دیگر کنش گر و وابسته نیستیم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: اکنون در جهان منابع قدرت نیز مانند مراکز قدرت، متکثر شده‌اند و قدرت محدود به قدرت نظامی، اقتصادی و یا سیاسی نیست و دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است؛ قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی از مؤلفه‌های قدرت امروز است و دنیای سکولار نیز این واقعیت را پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای قدرت معنایی بالایی است و نشانه این قدرت تفاوت سفر رئیس جمهور ایران و ترامپ است. ترامپ مخفیانه تنها سه ساعت در یک پادگان نظامی در عراق ماند ولی بزرگترین گردهمایی سران عراق برای مذاکره با رئیس جمهور ایران برگزار شد و رؤسای مذاهب و ادیان و عشایر از نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق سپاس‌گزاری کردند.

ظریف تاکید کرد: قطعاً رشادت‌های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته است ولی عامل اصلی قدرت کشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: به دلیل قدرت معنایی که ایران دارد بر این باور هستیم که می‌توانیم با همه مذاکره کنیم. البته مذاکره با اعتماد فرق دارد. ما به هیچ کس اعتماد نداریم و صحنه روابط بین الملل و عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان نیز نمی‌شود در این عرصه اعتماد کرد چه برسد به کسانی که ۴۰ سال با مردم ایران و انقلاب اسلامی سر ناسازگاری داشتند و از دشمنان کشور مانند صدام حمایت کردند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در هر موضوعی بخواهیم با غرب مذاکره کنیم این ما هستیم که پرسشگر هستیم، آن‌ها باید پاسخگوی حمایت‌های خود از جنایتکاران و گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه باشد.

وی گفت: علت اینکه نماینده وزارت خارجه در قم ارشد ترین مدیر وزارت خارجه انتخاب شده است به دلیل قدرت معنایی است که از قم نشأت می‌گیرد و می‌تواند قدرت اساسی کشور باشد. مهم‌ترین منبع قدرت کشور، قدرت معنایی و استقلال کشور است.

ظریف اظهار کرد: یکی از مراکز قدرت معنایی کشور، قم است و به همین دلیل آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف با استان قم همکاری کند.

وی با بیان اینکه مردم مبنای قدرت کشور هستند عنوان کرد: ما مستخدم همه مردم هستیم و باید این را باور کنیم که مردم ولی نعمت ما هستند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: وقتی جنگ عراق علیه ایران شروع شد، هیچ کس فکر نمی‌کرد ایران یک هفته هم دوام بیاورد ولی به لطف خدا چهل سالگی انقلاب را نیز پشت سر گذاشتیم و در ادامه راه باید با همدلی و هم افزایی مسیر پیشرفت را بپیماییم.

وی ادامه داد: دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان