عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ غیرحرفه‌ای است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 21:58

عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ غیرحرفه‌ای است

شماره: 21268
Aa Aa

رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آن است که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد| تعدادی از کشورهای مؤثر اروپا سیاست نادرستی را علیه ایران در پیش گرفته اند. 

برای آزادی زندانیان ایران و آمریکا آمادگی داریم؛
عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ غیرحرفه‌ای است

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ را یک عمل غیرحرفه‌ای خواند.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ به عنوان کشور مهم و تاثیرگذار در ایجاد صلح و ثبات در منطقه یک محاسبه غلط و کار غیرحرفه‌ای است. این اقدام مغایر با اصل بی طرفی است. دعوت نکردن از برخی کشورها رویکردی گزینشی با انگیزه های سیاسی و نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات ایران و نقض غرض است.

او با بیان این که برای آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا آمادگی داریم اظهار داشت:

التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام با رفع همه تحریم‌های ظالمانه آمریکا مورد تاکید ایران است. ایران به مسیر مذاکره پایبند است و از تمامی مسیرهای دیپلماسی برای رسیدن به توافق استفاده می‌کند. اگر دولت عراق در این زمینه می‌خواهد اقدامی انجام دهد از ظرفیت‌های این کشور استفاده خواهیم کرد.

کنعانی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه نیز گفت:

فعالیت های موشکی ایران مبتنی بر عرف و موازین مقررات بین‌المللی بوده و ارتباطی با موضوعاتی که احیانا طرف‌های غربی به ویژه در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح می‌کنند نداشته و نخواهد داشت.

او گفت:

رژیم صهیونیستی طعم ضربات سخت ایران در مواردی که اقدامات جزئی نابخردانه انجام داده چشیده و ناتوان‌تر از آن است که اقدام نظامی علیه ایران انجام بدهد و جرئت این کار را نخواهد داشت.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در کشته شدن ۲ افسر اسرائیلی گفت:

لیست دشمنان رژیم صهیونیستی یک لیست عریض و طویل است. رژیم صهیونیستی طی چند دهه مرتکب جنایات مختلفی در جاهای مختلف شده و اگر اتفاقی برای این رژیم می‌افتد چرا باید فقط به یک جا نگاه کند؟ باید متوجه ملت‌های مختلفی باشد که قصد انتقام دارن. رژیم صهیونیستی باید به فهرست جنایات خود علیه ملت های مختلف توجه کند و انتظار داشته باشد از سوی ملت های مختلفی مورد اقدام متقابل قرار بگیرد.

وی در واکنش به تعطیلی اینستکس گفت:

دولت اروپا به تعهد خود عمل نکرد. تعطیلی اینستکس نشانه دیگری از عدم التزام دولت های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج یک جانبه آمریکا از برجام بود.

کنعانی با بیان این که توسعه مناسبات با همه حوزه های جغرافیایی به ویژه اروپا در اولویت ایران قرار دارد اظهار داشت:

تعدادی از کشورهای مؤثر اروپایی طی چند ماه اخیر سیاست نادرستی را در ارتباط با ایران پیش گرفتند. روابط همیشه مسیر دو طرفه است، زمانی که اراده سیاسی مشترک شکل بگیرد می توانیم در باره تحقق گسترش مناسبات صحبت بکنیم. احترام به استقلال و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت  کشورها اصول و مبادی شناخته شده بین المللی است. اروپایی در شعار بر این موارد تاکید می کنند. چند کشور اروپایی باید واقعیات مربوط به ایران را ببینند و بشنوند. اروپا باید تصمیم درست بگیرد و در سمت درست تاریخ قرار بگیرد. آیا مقامات اروپایی به مردم خودشان گفتند که قریب به ۳۰ میلیون ایرانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن در حمایت از انقلاب و کشورشان همچنان وسط میدان ایستادند؟ آیا تصمیمات در ارتباط با ایران در اتحادیه اروپا دموکراتیک اخذ می شود؟ اتحادیه اروپایی باید در عمل نشان بدهد که به مبادی و اصول بین‌المللی مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به استقلال و حاکمیت کشورها التزام دارد.

وی همچنین گفت:

در رابطه با شمول عفو رهبری نسبت به اتباع خارجی بازداشت شده در اغتشاشات اخیر قوه قضاییه مبتنی بر قوانین تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان