فساد در ایران یک استثناء است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 20:28

فساد در ایران یک استثناء است

شماره: 13381
Aa Aa

رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران پیشنهاد کرده که هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات و آسیب های اجتماعی در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند.

در نشست با تهیه کنندگان و کارگردانان سینما؛
فساد در ایران یک استثناء است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در نشست با جمعی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما اجرای عدالت را انگیزه امام و رهبری و همه صلحا و مجاهدان راه خدا و از مهم‌ترین اقتضائات برقراری نظام اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت:

اکنون که گام دوم انقلاب آغاز شده باید عقب ماندگی‌های اجرای عدالت و احساس عدالت در جامعه را جبران کنیم و همه بخش‌ها باید در این زمینه نقش آفرین باشند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با ضروری خواندن «پیوست فرهنگی و هنری برای تصمیمات و آرای قضایی» گفت:

ما با افکار عمومی مواجه هستیم و اقناع افکارعمومی مهم است و نمی‌توانیم بگوییم قاضی ما حکم صادر کرده و به وظیفه خودمان عمل کردیم و کارمان تمام شده است. هنر ابزار حفظ هویت و تمدن ایرانی و اسلامی و ایجاد امید در جامعه است و هنرمندان نقش مهمی در ارتقای وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دارند.

وی افزود:

نگاه غربی به جوامع، نگاه سودجویانه و منفعت طلبانه و سلطه جویانه است و هنر را هم در همین مسیر به کار می‌گیرد اما در نظام اسلامی از هنر برای تحقق اهداف و آرمان‌های عالیه استفاده می‌شود. پدیده‌های مذمومی مانند طلاق و اعتیاد باید طوری در جامعه نشان داده شوند که یک نفرت عمومی نسبت به آن‌ها به وجود بیاید و از آن طرف ازدواج و جامعه سالم باید مورد تأکید قرار گیرد.

سید ابراهیم رئیسی
نشست رئیسی با تهیه کنندگان و کارگردانان سینما

رئیس دستگاه قضا پیشنهاد کرد هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند و با اطلاع از جزئیات پرونده‌ها و گفتگو با آسیب دیدگان اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنند و بر اساس آن فیلم بسازند. هنرمندان می‌توانند درباره  ضرورت قصاص در جامعه سخن بگویند اما از آن سو ضرورت عفو و بخشش را هم مورد تأکید قرار دهند که قرآن کریم حیات جامعه را در قصاص قرار داده ولی در همین قصاص بهترین وضعیت، بخشش و گذشت است.

رئیس قوه قضاییه گفت:

دشمن تلاش می‌کند این گونه تبلیغ کند که فساد در کشور ما سیستماتیک است اما من می‌گویم که فساد در کشور ما سیستمی نیست بلکه یک استثناء در یک اداره و سازمان است. ممکن است افراد مختلفی در یک پرونده درگیر فساد شده باشند اما فساد در کشور سیستمی نیست ولی قطعاً مبارزه با فساد سیستماتیک است و به هنرمندان توصیه کرد که آن‌ها نیز موضوع مبارزه با فساد را با دو هدف مهم «عبرت آموزی» و «امیدآفرینی در جامعه» مورد توجه ویژه قرار دهند. جنگ امروز جنگ روایت هاست و در جنگ روایت‌ها، دقیق‌ترین و اثربخش‌ترین و اصلاح گرترین روایت باید ارائه شود و نگذارید دیگران روایت دلخواه خودشان را ارائه دهند. اصحاب هنر و مدیران این حوزه یک نقش و مسئولیت دارند و نباید به بهانه ممانعت یک مدیر، کار‌ها بر زمین بماند اما من هم موافقم که بخش دولتی در عرصه هنر نباید با بخش خصوصی رقابت کند. توجه به قانون و اهمیت دادن به قانونگرایی در جامعه و زشت بودن قانونگریزی در جامعه از اموری است که باید در آثار هنری به تصویر کشیده شود که همه بدانند اگر قانونگریزی در جامعه رایج شد، جامعه سرپا نخواهد ماند.

رئیس قوه قضاییه به اصحاب هنر گفت که می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق معاونت پیشگیری و مرکز رسانه قوه قضاییه به اطلاع او برسانند.

«منوچهر محمدی»، «سیدجمال ساداتیان»، «سیداحمد میرعلایی»، «فرشته طائرپور»، «کاوه باشه آهنگر»، «مسعوده ده‌نمکی»، «مهدی سجاده‌چی»، «محمدمهدی عسگرپور»، «ابوالقاسم طالبی»، «علیرضا رئیسیان»، «منوچهر شاهسواری»، «محمدحسین حقیقی»، «محمدرضا شفا»، «روانبخش صادقی»، «جواد افشار»، «محمدرضا شفیعی»، «محمد خزایی»، «محمدعلی نجفی»، «حبیب احمدزاده» و «مجتبی امینی» هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان