فشار حداکثری شکست خورد| بهترین متن توافق روی میز است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 22:38

فشار حداکثری شکست خورد| بهترین متن توافق روی میز است

شماره: 18923
Aa Aa

همزمان علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران نوشته بورل ایده‌های خود را برای جمع‌بندی ارائه نموده و ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات داریم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛
فشار حداکثری شکست خورد| بهترین متن توافق روی میز است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت که اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام به شدت تحت تأثیر خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام و پیگیری سیاست یکجانبه «کمپین فشار حداکثری» قرار گرفته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او در این یادداشت آورده است:

«فشار حداکثری شکست خورد. همزمان، علی‌رغم حداکثر تلاش از سوی اعضای باقی‌مانده [در برجام] مردم ایران از عواید کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند. بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند. این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

جوزپ بورل از همه طرف‌ها خواسته این فرصت را غنیمت شمرده و به مذاکرات اجازه موفق شدن بدهند:

«لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت تصمیم‌های لازم گرفته شوند. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است:

«می‌دانیم که برجام با توجه به نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره همچنان در واشنگتن از لحاظ سیاسی مسئله‌ای قطبی است. این توافق ممکن است به همه نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران نپرداخته باشد. اتحادیه اروپا در خصوص نگرانی‌هایی که فراتر از مسئله هسته‌ای هستند نظیر مسائل حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران [با آمریکا] هم‌نظر است. ما مدام این مسائل را در رایزنی‌های دوجانبه با ایران مطرح می‌کنیم. برجام به این مسائل نمی‌پردازد و قرار هم نبود این کار را انجام دهد. با وجود این، این توافق این مزیت را داشت که برنامه هسته‌ایِ رو به توسعه ایران را تعدیل کرد و آن را به روی بازرسی‌ها و نظارت‌های موشکافانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گشود. این را هم می‌دانیم که در تهران بعد از تجارب منفی سال‌های اخیر تحفظ‌های مهمی بر سر اجرای کامل توافق وجود دارد. با وجود این، توافقِ روی میز، عزم همه طرف‌های برجام برای اطمینان از دوام‌پذیری آن را نشان می‌دهد و از جمله شامل تعهد جو بایدن و آمریکا در این زمینه است. در نتیجه، این توافق از حفاظ‌های بهتری در برابر اقدامات یکجانبه برای تضعیف آن برخوردار است. به سرانجام رساندن توافق، مزایای اقتصادی و مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه امنیت منطقه‌ و جهان را هم تقویت خواهد کرد. رد کردن آن، موجب زیان از این دو لحاظ خواهد بود. اکنون وقت اتخاذ تصمیم‌های سریع برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین بر مبنای متن پیشنهادشده من و بازگشت فوری به اجرای کامل برجام است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده چنانچه توافق مورد قبول واقع نشود «یک بحران هسته‌ای خطرناک» در انتظار خواهد بود:

«مسئولیت مشترک ما است که توافق را به سرانجام برسانیم.»

  •  

همزمان، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در واکنش به یادداشت جوزپ بورل در روزنامه فایننشال‌تایمز در توئیتر نوشت:

در طول هفته گذشته تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه نموده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

  •  

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگوی تلفنی با با شیخ احمد ناصر الصباح، وزیر امور خارجه کویت گفت:

ایران امیدوار است طرف آمریکایی رویکردی واقع بینانه در پیش بگیرد تا مذاکرات به مرحله نهایی خود برسد. جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند است و از آمریکایی‌ها می‌خواهد واقع بین باشند تا رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار امکان‌پذیر شود.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا دریافت متن پیش‌نویس ارائه شده توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نهائی کردن مذاکرات احیای برجام را تأیید کرد.

او گفت:

«ما پیش‌نویس تفاهم‌نامه را دریافت کرده و در حال بررسی آن برای اجرای کامل برجام هستیم. این متن در اختیار ایران و دیگر کشور‌های درگیر در مذاکرات اتمی نیز گذاشته شده و قرار است دولت بایدن نظرات خود را پس از بررسی مستقیماً با اتحادیه اروپا بگذارد. ما سرگرم مطالعه این تغییرات هستیم و به سرعت پاسخ خواهیم داد و امیدواریم که ایران هم از این فرصتی دارد استفاده کند.»

  •  

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با اشاره به اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت:

«بهترین توافق ممکن برای طرف‌ها روی میز است. این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران تضمین می‌کند و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. من تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند».

  •  

وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت و گو کردند.

امیرعبداللهیان در این گفتگو اظهار داشت:

هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد توافق خوب قابل دسترس همه طرفها خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است. ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال می کند. آمریکا همواره اظهار می دارد که خواهان توافق است پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

جوزپ بورل نیز در این گفت وگو اظهار داشت:

طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف ها تأکید کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان