ایران می گوید تفاهم جدید هسته ای در حال شکل‌گیری است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:08

ایران می گوید تفاهم جدید هسته ای در حال شکل‌گیری است

شماره: 13215
Aa Aa

عراقچی گفته متنی که هیات‌ایرانی در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده می‌تواند مبنای مذاکره و رسیدن به توافق‌نهایی باشد.

رییس هیات مذاکره‌کننده هسته ای ایران در وین؛
ایران می گوید تفاهم جدید هسته ای در حال شکل‌گیری است

جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ١+٤ در گرندهتل وین پایان یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، حاضرین در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

سیدعباس عراقچی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت:

به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل‌گیری است. اشتراک در هدف‌نهایی میان همه وجود دارد. مسیر اکنون شناخته‌شده‌تر است البته مسیر آسانی نخواهد بود. اختلاف‌نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید در مذاکرات بعدی کاهش یابد. فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند کار روی متن مشترک را شروع کنند. نگارش متن در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود.

او ادامه داد:

به همین منظور هیات‌ایرانی متون موردنظر خود در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده است. معتقدیم این متنی که آماده کردیم می‌تواند مبنای مذاکره و رسیدن به توافق‌نهایی باشد. در چارچوب این متون‌، مسیر دستیابی به توافقی که خواسته هر دو طرف را تامین کند روشن است.

1
گفتگوی عراقچی با نمایندگان تروئیکای اروپا

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه امروز کمیسیون مشترک برچام نیز در توییتر نوشته است:

پس از مذاکراتی سنگین یک ارزیابی از امور را در جلسه کمیسیون انجام دادیم. در کاری بسیار سخت، پیشرفت انجام شده است. حالا به فعالیت مفصل تری احتیاج داریم. مهم است که همه پایبند هدف های مشترک باشند یعنی بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن. 

️میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی نیز گفت:

شرکت‌کنندگان از پیشرفت‌های صورت گرفته تاکنون ابراز رضایت کردند و عزم خود را برای ادامه مذاکرات با هدف تکمیل موفقیت‌آمیز این روند در اسرع وقت ابراز داشتند. کمیسیون مشترک به گروه‌های کاری در سطح تخصصی در زمینه رفع تحریم‌های ایالات متحده و موضوعات هسته‌ای دستور داد که فعالیت خود را ادامه داده تا زمان را هدر ندهند و در مذاکرات برجام پیشرفت بیشتری داشته باشند.

وانگ فون، نماینده چین در سازمان ملل متحد و حاضر در مذاکرات هسته‌ای در وین نیز به خبرنگاران گفت:

«همه طرف‌های باقیمانده در توافق موافقت کرده اند که تلاش در مواردی از جمله رفع تحریم ‌ای ایالات متحده را تسریع کنند.»

وی ابزار امیدواری کرد که طی چند روز آینده طرفین مذاکره بر روی فرمول خاصی برای لغو تحریمها را آغاز کنند.

همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که در روزهای بعدی با کار گسترده‌تر و اساسی در زمینه لغو تحریم‌ها و سایر موضوعات مرتبط ، سرعت خود را بیشتر کنند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان