اگر خواسته های ایران تأمین نشود توافقی در وین حاصل نخواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 1:50

اگر خواسته های ایران تأمین نشود توافقی در وین حاصل نخواهد شد

شماره: 13368
Aa Aa

منابع اروپایی گفته اند هنوز به تفاهم بر سر موارد مهم در مذاکره با ایران نرسیده‌ایم و روسیه می گوید انتظار نداریم در آینده نزدیک مذاکرات به موفقیت برسد.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین؛
اگر خواسته های ایران تأمین نشود توافقی در وین حاصل نخواهد شد

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت:

تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود داد. در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و موافقت شده اکثریت آن ها از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با با خبرگزاری صدا و سیما گفت:

دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد. در حال حاضر مباحث در دو حوزه مورد اختلاف و مورد توافق به یک پختگی رسیده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است. هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها نکات ریز فنی داریم و جزییاتی داریم که باید درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

 رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد:

در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته و بطئی صورت می‌گیرد به علت این‌که کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به این‌که برخی از موضوعات کماکان مورد اختلاف است لذا کار به آهستگی پیش می‌رود. در عین حال روند رو به جلو است، اگر چه آهسته است و اگرچه نمی‌توانیم هنوز پیش بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم. شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در آن نیست. آن‌ها هم مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع به همدیگر کار آسانی نیست. تصمیم گرفتیم یک جمع بندی از بحث‌های خودمان داشته باشیم. متونی که مورد مذاکره قرار گرفته، شکل و جمع بندی درباره آن صورت بگیرد و هیأت‌ها به پایتخت‌های خودشان ببرند و در پایتخت‌ها بررسی شود.

وی تصریح کرد: اگر که دو طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد. ما این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود. اگر خواسته‌های ما تأمین شود توافق صورت می‌گیرد و اگر تأمین هم نشود طبیعتا توافقی هم در کار نیست.

منابع اروپایی نیز در پایان این نشست به رویترز گفته اند:

کار زیادی در مذاکرات با ایران باقی مانده اما وقت باقی مانده پیش روی ما کوتاه است. هنوز به تفاهم بر سر موارد مهم در مذاکره با ایران نرسیده‌ایم. تضمینی برای موفقیت در مذاکره با ایران نیست اما هیچ چیزی غیرممکن نیست.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش تیز در گفتگو با شبکه خبری العربیه گفت: 

«انتظار نداریم در آینده نزدیک مذاکرات درباره احیای برجام به موفقیت برسد» اما مذاکرات انجام شده در وین با پیشرفت ثابتی همراه بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان