مذاکرات احیای برجام به تشکیل گروه کارشناسی سوم رسید | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 14:26

مذاکرات احیای برجام به تشکیل گروه کارشناسی سوم رسید

شماره: 13319
Aa Aa

در این جلسه توافق شده فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

در جلسه کمیسیون مشترک برجام؛
مذاکرات احیای برجام به تشکیل گروه کارشناسی سوم رسید

دور اول جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین پایان یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

سید عباس عراقچی، معان سیاسی وزارت امور خارجه ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت:

ما هنوز چالش ها و جزئیات سختی داریم و به راه حل هایی برای آنها نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه همه هیئت ها درحال تلاش برای ارائه این راه حل ها هستند افزود:

در مجموع، روند در مسیر درستی قرار داد اما هم چالش و هم جزئیات سختی داریم. کارگروه‌ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد. هرگاه نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگتری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی کنیم و یا اگر لازم باشد گره‌ای باز کنیم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد. کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در خصوص کلان مسائل از جمله در خصوص راستی‌آزمایی بحث داشته باشند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت:

انجام مذاکرات در مورد توافق هسته ای ایران مطلوب است تا 21 مه به نتیجه ای برسد. در تاریخ 22 مه، توافق اولیه بین تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای به پایان می رسد که سطح قابل قبول راستی آزمایی توسط آژانس انرژی هسته ای بین المللی را در ایران تضمین می کند. علاوه بر این، یک رئیس جمهور جدید در ایران در ماه ژوئن انتخاب خواهد شد. در ماه مه، نامزدها مشخص می شوند و مبارزات انتخاباتی آغاز می شود. تکمیل گفتگوهای هسته ای در وین بدون تماس مستقیم بین ایرانی ها و آمریکایی ها امکان پذیر است.

او در توئیتر نیز نوشت:

دور جدید مذاکرات وین با برگزاری نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. گفت‌وگوها نشان داد که مشارکت کنندگان درباره احیای کامل توافق هسته‌ای به شکل اصلی متحد هستند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان