ایران بدون رسیدن به خواسته های کلیدی خود توافق نخواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 1:44

ایران بدون رسیدن به خواسته های کلیدی خود توافق نخواهد کرد

شماره: 13734
Aa Aa

روسیه می گوید نمی‌توان در روزهای آینده انتظار نهایی‌شدن مذاکرات وین را داشت و تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیش‌نویس نهایی را تکمیل کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران؛
ایران بدون رسیدن به خواسته های کلیدی خود توافق نخواهد کرد

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست این کشور در مذاکرات احیای برجام در وین گفت:

ما قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته ایم و در برجام ماندیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

ما در مورد موضوعاتی که کماکان مورد اختلاف است در جلسات متعدد کارشناسی و جلسات سیاسی بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد تا راه حل‌های لازم برای آنها پیدا شود. ما با یک وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم. هم بازگشت آمریکا به برجام، یک سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا از یک سری پیچیدگی‌هایی برخوردار است که باید در مورد آنها برنامه‌ریزی شود، دقت صورت بگیرد و شاخص تعریف شود و همچنین اقداماتی که ایران باید انجام دهد. با توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده است و نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اینها همه واقعا بحث‌های مفصلی را می‌برد. طرف‌های مقابل ما در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خود را بگیرند. جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سخت خود را قبلا اتخاذ کرده است. آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام تصمیم گرفت که در برجام باقی بماند؛ تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شده است و الان نوبت طرف‌های مقابلمان است که تصمیمات سخت خود را بگیرد. اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند باید انعطاف‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خود را بگیرند. ما آمادگی داریم که مذاکرات را تا آنجایی که آنها بتوانند به تصمیم برسند ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.

«میخائیل اولیانوف» سرپرست روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین با به اشتراک گذاشتن اظهارات عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت:

«کاملا موافقم که نمی‌توان در روزهای آینده انتظار نهایی‌شدن مذاکرات وین را داشت. همچنین مشخص است که ما نمی‌توانیم تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۸ ژوئن) پیش‌نویس سند نهایی [مذاکرات وین] را مرتب و تکمیل کنیم».

این دیپلمات روس تاکید کرد که با تمام اوصاف، توافق در مذکرات وین در دسترس است.

وانگ کان، نماینده چین نزد سازمان های بین المللی در وین نیز پس از برگزاری دور ششم مذاکرات احیای برجام در جمع خبرنگاران تاکید کرد که خواست ایران برای رفع کامل تحریم ها مشروع است.

وی اظهار داشت:

آمریکا باید اهمال و تردید را کنار بگذارد و با عزم قاطعانه برای لغو کامل تحریم ها اقدام کند. طرف‌های مرتبط نیز باید اقدامات مؤثری برای جلوگیری از تکرار خروج آمریکا از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها اتخاذ کنند. نگرانی ها و درخواست های ایران در این زمینه کاملا مشروع و منطقی است. برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام ایالات متحده می بایست ابتدا تمام تحریم های غیرقانونی علیه ایران و اشخاص و نهادهای ثالث را لغو کند. تحریم تسلیحاتی علیه ایران نیز که با برجام و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد باید برداشته شوند. واشنگتن روز پنج شنبه چند تحریم را لغو کرد اما به نظر می آید که این بیشتر وقت کشی است. ایالات متحده اکنون تصمیم سیاسی برای بازگشت به برجام را گرفته است و برای اجران آن باید تمام تحریم های مرتبط را به صورت کامل، شفاف و درست بردارد. همچنین در جریان مذاکرات وین باید اقدامات موثر و عملیاتی برای جلوگیری از خروج خودسرانه مجدد طرف های برجام از این توافق و اعمال دوباره تحریم ها در نظر گرفته شود.

اَلن جورج متِن، وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک و آغاز دور تازه ای از رایزنی های برجامی نیر در توئیتر نوشت:

کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و اکنون هیئت ها در قالب های مختلف بحث درباره جزئیات تمام اقداماتی که می بایست انجام شود را ادامه می‌دهند. اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده، گفت وگوها را با تمام شرکت کنندگان در برجام و به طور جداگانه با ایالات متحده ادامه می دهد. در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم اما گفت‌وگوها فشرده است و هنوز برخی مسائل ازجمله درباره چگونگی گام‌های اجرایی برجام باقی‌مانده است. اعضای برجام در روزهای آینده روی یافتن راه‌ حل‌ برای نزدیک شدن به توافق نهایی احیای توافق هسته‌ای با ایران متمرکز هستند. اتحادیه اروپا نیز به رایزنی با تمام طرف ها و به طور جداگانه با آمریکا برای رسیدن به نتیجه نهایی در روزهای آتی ادامه می دهد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان