کار بر روی متون پیش نویس احیای برجام آغاز می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:37

کار بر روی متون پیش نویس احیای برجام آغاز می شود

شماره: 13418
Aa Aa

ایران می گوید آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌های خود علیه ایران ابراز داشته‌اند اما از نظر ایران این گام کافی نیست.

جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت؛
کار بر روی متون پیش نویس احیای برجام آغاز می شود

جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در وین پایان یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، در این نشست مقرر شد بلافاصله رایزنی های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس آغاز شود.

در این نشست همه طرف‌ها بار دیگر بر جدیت خود برای حصول نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرده اند.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در توئیتر نوشته است:

در وین می‌مانیم چون به توافق نزدیکیم. به نظر می رسد هیات‌های مذاکره کننده آماده‌اند برای دستیابی به توافق نهایی در وین بمانند.

وانگ کان، نماینده چین در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز پس از پایان کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که طرفین مذاکرات وین باید عزم سیاسی را به کار عملی تبدیل کنند.

وی با بیان این که چین از اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این مذاکرات حمایت می‌کند از طرفین خواست تا بر اجماع‌ها تمرکز کنند، آن‌ها را گسترش دهند و از اتهام پراکنی‌های متقابل دوری و با یکدیگر برای پیشبرد مذاکرات تلاش کنند.

وی ابراز امیدواری کرد طرفین به جای تعیین پیش‌شرط برای درست کردن جوی مساعد تلاش کنند.

سیدعباس عراقچی، نماینده هیات مذاکره کننده ایران و معاون وزارت امور خارجه این کشور نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت:

مذاکرات در آخر هفته متوقف نمی‌‌شود و گروه‌های کارشناسی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مسائل فنی صاحب‌نظر است و مشورت هیئت‌ها با رافائل گروسی طبیعی است. ممکن است در مرحله‌ای، از دبیرکل آژانس یا همکارانش بخواهیم در جلسات حضور یابند و نظرات کارشناسی ارائه دهند.

او گفت:

 آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌های خود علیه ایران ابراز داشته‌اند اما از نظر ایران این گام کافی نیست و به همین دلیل مذاکرات تا زمانی که همه خواسته‌های کشورمان تأمین شود، ادامه پیدا خواهد کرد. جدیت همه طرف ها در رسیدن به یک راه حل و احیای مجدد برجام است. این را در همه هیئت ها می شد مشاهده کرد و هر کدام این موضوع را به نوعی در جلسه اول بیان کردند. اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند. تا الان اعلام آمادگی کردند که بخش بزرگی از تحریم های خود را بردارند البته از نظر ما هنوز کامل نیست به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم. اگر خواسته های ما تأمین بشود جمهوری اسلامی ایران هم کاملا جدی است که به تعهدات خود و اجرای کامل برجام مجددا برگردد. این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی با مسائل دیگر در تهران ندارد با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است ارتباطی ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه ای و جانبی در حال برگزاری است اهداف ملی دارد و منافع ملی را در نظر دارد و صرفاً ما در راستای خطوط تعیین شده ای که از مواضع قطعی نظام است حرکت می‌کنیم برای تامین منافع کشور و برداشته شدن تحریم ها و این جدیت ما در جلسه منعکس شده است.

او ادامه داد:

در مورد زمان نمی شود پیش بینی داشت ولی امیدوار هستیم که بتوانیم سریعتر انجام بدهیم. طبیعتا چالش هایی که وجود دارد و مواردی که مورد اختلاف نظر است موارد کوچکی نیست و باید بحث و مذاکره در مورد آن صورت بگیرد  تا بشود راه‌حل‌هایی را پیدا کرد.​

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان