ماریوپل سقوط کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 20:13

ماریوپل سقوط کرد

شماره: 17514
Aa Aa

پوتین، رئیس جمهوری روسیه از نیروهای ارتش روسیه خواسته آنچنان منطقه صنعتی آزوف‌استال را محاصره و مسدود کنند که حتی یک پرنده هم نتواند از آنجا فرار کند. 

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد؛
ماریوپل سقوط کرد

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است. 

به گزارش اسپادانا خبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد. 

او ضمن ابراز خرسندی از اشغال شهر بندری ماریوپل در اوکراین از نیروهای ارتش خود خواست آنچنان منطقه صنعتی آزوف‌استال را محاصره و مسدود کنند که حتی یک پرنده هم نتواند از آنجا فرار کند. 

به گفته مقامات اوکراین نزدیک به هزار غیرنظامی و تعدادی از نیروهای مدافع شهر در این کارخانه پناه گرفته‌اند. 

  •  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که مسکو پیش‌نویس سندی را با متنی کاملاً شفاف به اوکراین تحویل داده و منتظر پاسخ است:

«طرف اوکراینی دائماً توافق‌های قبلی را نقض کرده و از گفته‌های خود عدول می‌کند. سند تهیه شده شامل فرمول‌های کاملاً واضحی است که روی آن کار شده است. اکنون توپ در زمین آنهاست و ما منتظر پاسخ هستیم.»

پسکوف گفت که زمان پاسخ به تصمیم مقامات کی‌یف بستگی دارد، برای اینکه اوکراینی‌ها تمایل زیادی برای پیشبرد روند مذاکرات نشان نمی‌دهند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که هیئت‌های روسی و اوکراینی به مذاکرات خود برای حل و فصل اوضاع اوکراین و تضمین وضعیت بی‌طرف، غیر بلوکی و غیرهسته‌ای این کشور ادامه می‌دهند:

مسائل مربوط به غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین، احیای وضعیت رسمی زبان روسی، به رسمیت شناختن واقعیت‌های سرزمینی جدید از جمله مالکیت روسیه بر کریمه و استقلال دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک نیز در دستور کار این مذاکرات قرار دارد.
به گفته مقامات وزارت خارجه روسیه پایان جنگ در اوکراین مستلزم از بین رفتن تهدیدات ناشی از حضور ناتو در این کشور است.

 مسکو از کی‌یف خواسته تا به دنبال گزینه‌های واقع بینانه برای دستیابی به توافق باشد و از تلاش برای تعویق روند مذاکرات دست بردارد.

  •  

دادستانی کل اوکراین نیز بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ارتش روسیه به اوکراین تاکنون 208 کودک جان باخته و 376 کودک دیگر مجروح شده‌اند.

براساس این بیانیه،بر اثر بمباران ارتش روسیه در اوکراین 1141 موسسه آموزشی آسیب دیده‌اند که 99 واحد از آنها کاملا تخریب شده‌اند.

ایرینا ورشوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین هم اعلام کرد:

4 اتوبوس تخلیه موفق شدند از طریق کریدور بشردوستانه ماریوپل را ترک کنند.

  •  

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل گفت که این بندر راهبردی اوکراین همچنان در دست اوکراین است.

 

214

او در یک مصاحبه ویدیویی گفت:

«شهر ماریوپل اوکراینی بوده، هست و خواهد بود. زیرا امروز، رزمندگان شجاع ما، قهرمانان ما تا آنجا که ممکن است از آن دفاع می‌کنند.»

بویچنکو گفت:

 نیروهای روسی در حال بردن اجساد کشته‌شدگان اوکراینی به گورهای دسته‌جمعی در شهر «مانهوش» هستند. روس‌ها آثار «جنایت جنگی» خود را در آنجا پنهان می‌کنند.

  •  

روسیه به تلافی تحریم‌های آمریکا به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین ۲۹ سیاستمدار، شخصیت رسانه‌ای و بازرگان آمریکایی را از ورود به خاک این کشور ممنوع کرد.

نام مارک زاکربرگ، رئیس متا و کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در میان این افراد به چشم می‌خورد.

  •  

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز گفت:

«اکنون دیگر برای دنیا آشکار شده که روسیه کارزار خود را برای تصرف قلمرو جدید در شرق اوکراین به راه انداخته است. ما اکنون در مرحله‌ای حساس از زمان هستیم یعنی زمانی که آنها می‌خواهند زمینه را برای مرحله بعدی جنگ فراهم کنند. امروز اعطای کمک ۸۰۰ میلیون دلاری را به هدف تقویت بیشتر توانایی اوکراین برای جنگ در شرق در منطقه دونباس، اعلام می‌کنم.»

وی با بیان این که «پوتین هرگز نخواهد توانست اوکراین را اشغال کند» گفت:

آمریکا و متحدانش «با بیشترین سرعت ممکن» برای ارائه تسلیحات به نیروهای اوکراینی برای دفاع از کشورشان اقدام می‌کنند. کمک ۸۰۰ میلیون دلاری جدید از جمله شامل «تسلیحات سنگین، ده‌ها خمپاره‌انداز، ۱۴۴ هزار مهمات و نیز پهپاد» خواهد بود.

جو بایدن گفت:

« ادعای کنترل روسیه بر ماریوپل مشکوک است. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر سقوط کامل ماریوپل وجود ندارد.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان