مبارزه با گروه‌های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 8:42

مبارزه با گروه‌های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است

شماره: 20326
Aa Aa

روابط ما با عراق روابط معمولی نیست| تهران و بغداد در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند| حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست.

رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق؛
مبارزه با گروه‌های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران پس از دیدار محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نشست خبری در کاخ سعد آبادگفت:

از نظر ایران و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او گفت:

روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست. روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است. ریشه این ارتباطات را شما می‌توانید در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائرین دارند به ویژه از ایرانی عزیز و زائرین امام حسین علیه السلام دارند ببینید.

وی اظهار داشت:

دولت عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است و امیدواریم با تدبیر آقای نخست وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد.

رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت جدید همکاری های ایران و عراق ارتقا یابد:

از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان به نیروها در منطقه انجام شود اظهار داشت:

حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد.

رئیسی با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و عراق برای توسعه و ارتقای روابط دو کشور گفات:

مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از موضوعات مورد مذاکره است.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین مؤثر دانست و ابراز امیداوری کرد که السودانی و دولت وی بتواند در جهت حسن روابط دو کشور گام های بلندی بردارد.

  •  

السودانی، نخست وزیر عراق نیز در این نشست خبری با بیان این که موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد حمایت از عراق برای صادرات برق و گاز را ارج می‌نهیم گفت:

تمام تلاش خود برای پرداخت بدهی‌های ایران را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد:

هرگز فداکاری مستشاران ایرانی که در جنگ داعش در عراق حضور یافتند و جان خود را فدا کردند را  فراموش نخواهیم کرد و باید نقاط مشترک دو کشور را تقویت کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان