مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت صادر شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 11:23

مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت صادر شد

شماره: 13749
Aa Aa

نمکی گفته گاهی می‌گویم خاک بر فرق من و تمثیل من. پس از فشاری که بر اهل بیت پیامبر در حصر آب آمد دیگر چنین تحریم سختی بر امتی روا نشده است.

وزیر بهداشت ایران خبر داد؛
مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت صادر شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی از صدور اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی گفت:

شب‌های زیادی نخوابیدم اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود اما دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم. درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم. بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست. در یکسال گذشته دل به دریا زدیم و بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی در یکسال رفتیم که باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه ترین، موثرترین و بی خطر ترین واکسنی است که میتوان نام برد. یک روزی نه در کسوت وزیر بهداشت بلکه در کسوت معلم دانشگاه می‌روم در تلویزیون و می‌گویم این واکسن ایرانی چیست و چه کارها برای آن شد. قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که به شدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم. واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دُز های آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.

وی گفت:

در سالی که گذشت علی رغم تحریم‌های ظالمانه به دروغ می‌گفتند که دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکردیم. پخش سریال ۱۰ قسمتی شنا با دست‌های بسته ازهفته آینده آغاز می‌شود و شما خواهید دید که اسنادی را پیدا کرده‌اند که چقدر قرار بوده به ما در این اپیدمی فشار وارد کنند تا ما فرو بریزیم البته این آرزو را به گور بردند و خواهند برد که این ملت در برابر این هجمه‌ها و فشارها زانو بزند.

وزیر بهداشت ادامه داد:

گاهی می‌گویم خاک بر فرق من و تمثیل من. پس از فشاری که بر اهل بیت پیامبر در حصر آب آمد دیگر چنین تحریم سختی بر امتی روا نشد که بر این مملکت روا شد.

نمکی ادامه داد:

حالا برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم. درست نیست. من پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است اما این شیوه‌های غیر منصفانه که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی امان خالی کند، صحیح نیست. من با خدا معامله کردم و این فشارها ذره‌ای بر اراده‌ام اثر نخواهد گذاشت. ما تا دقیقه ۹۰ هرجا که باشیم سربازیم اما این قضاوت که میلیون‌ها واکسن پشت دروازه‌ها بود و ما نخریدیم درست نیست. ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند. دوستان بر ما قطع کردند، دشمنان که جای خود دارند. به این دوستان گفتیم چرا قطع کردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد در عالم رفاقت ۵۰ هزار واکسن برای ما بفرستند. چه کسی باید این مطلب را جبران کند به جز تولید داخلی؟ ما مسیر قراداد با بیرونی‌ها را طی کردیم و پیش پرداخت دادیم. مسیر قرارداد با کووکس را طی کردیم و پیش پرداخت هم دادیم. ساز و کار کووکس بسیار ضعیفتر از آن بود که بتواند به هشت کشور دنیا بگوید ۸۵ درصد از واکسن دنیا مال شما نیست و بقیه دنیا هم آدم هستند. تا امروز از  ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دُزی که قرارداد بستیم تنها مقدار اندکی ارسال شده است. ما از هند واکسن خریدیم. آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد. ۶۰ میلیون دُز واکسن با روس‌ها قرارداد بستیم تا امروز هنوز یک میلیون هم به ما ندادند. البته پول ندادیم و گذاشتیم پول زمان حمل بدهیم. ۲۰ میلیون دُز واکسن از چین قرار بود برسد که حدود ۴ یا ۵ میلیون از آن رسیده است.

نمکی ادامه داد: عزیزانی می‌آیند می‌گویند ما چند ماهه فلان کار را می‌کنیم؛ هرکس بیاید می‌تواند چندماه این کارها را انجام دهد چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد. تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود. ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دُز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دُز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم. تا پایان دولت ان شاءلله گروه‌های آسیب پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم. تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.

نمکی تاکید کرد: در رابطه با داروهای بیماران خاص هرجا نقصانی است من تا فردا برطرف می‌کنم اما متوجه باشید که به تله سودجویانی که تبلیغ برندها را می‌کنند، نیفتید. داروهایی که تولید داخل دارد اجازه ورود نخواهد داشت. برخی همکاران داروهایی برای بیماران خاص تحویز می‌کنند که مشابه داخلی دارد و چون می‌دانیم این حرکت یعنی تخریب و له کردن تولید داخل، مقاومت می‌کنیم و خب کنار آن تظاهرات هم داریم ولی ما ایستادگی می‌کنیم. البته نسبتی از واردات را برای موارد خاص حفظ کردیم.

نمکی بیان کرد:

واکسیناسیون از این هفته تسریع می‌شود و واکسن خارجی هم دارد می‌رسد و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان