مذاکره کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ بزنید | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 16:34

مذاکره کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ بزنید

شماره: 19324
Aa Aa

اگر سوالات آژانس بسته نشود روز “باز اجرا”یی وجود ندارد| ظرف یک سال هزار سانتریفیوژ IR-۶ ساختیم| سوالات باقی‌مانده آژانس همه بهانه سیاسی هستند.

زورگیر را فقط با زور می‌توان زمین زد؛
مذاکره کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ بزنید

محمد اسلامی، معاون ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت:

مذاکره داد و ستد است، کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ آنجا بزنید.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایسنا، او ادامه داد:

اکثر مطالب در مذاکرات هم بر سر لغو تحریم‌هاست و توجه اصلی بر ماندگاری و پایداری دستور لغو تحریم‌هاست که به هر بهانه نخواهند آنها را برگردانند که سختی مذاکرات هم همین جاست.

اسلامی درباره عملکرد سازمان انرژی اتمی در یک سال گذشته اظهار داشت:

دافزایش درصد غنی‌سازی با بالاترین سرعت در دستور کار قرار گرفت. روزانه تعداد قابل ملاحظه‌ای نسل جدید سانتریفیوژهای IR-۶ تولید، راه‌اندازی و نصب شد و غنی‌سازی بالای ۵ درصد که هدف‌گذاری قانون بود به مرحله اجرا در آمد. نسبت به محدودیت‌هایی که برای ما در مذاکرات و برجام ایجاد شده بود و در حالی که تصور می‌کردند ما بعد از سال هشتم دو آبشار میانی ۲۰ و ۳۰ سانتریفیوژ از نوع IR-۶ داشته باشیم، توانستیم ظرف یک سال از هزار دستگاه عبور کنیم و چند برابر تصورات آنها پیشرفت داشته باشیم.

اسلامی درباره پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم به برجام ۲۰۱۵ بازگردیم، تکلیف تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ که هر کدام در یک تاریخ متفاوت قرار دارند چه می شود؟ گفت:

تاریخ‌های برجام یعنی روز مبدا، روز صفر و روز آغاز هستند. هر چقدر از این تاریخ‌ها گذشته، ملاک همان است. آنچه ما همواره در روند مذاکرات بر آن تاکید داشتیم این بوده است که همان جدول زمانی که در برجام ۲۰۱۵ است باید باقی بماند و ملاک باشد.

اسلامی در پاسخ به این که اگر دوباره برجام اجرایی شود، ساخت سوخت متوقف نمی‌شود؟ گفت:

در صورت اجرای برجام ساخت سوخت برای مواردی که در برجام قید شده بلامانع است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره سوالات باقی‌مانده آژانس گفت:

این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند. ۱۶ نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اخیرا در سال ۲۰۲۲ تعداد زیادی از نهادهای امنیتی آنان به طور غیرمستقیم بر صلح آمیز بودن برنامه ایران صحه گذاشته­‌اند. طرح مجدد سوالات با اتهامات بی‌اساس، ابزاری است برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران. فلسفه وجودی برجام مولود پاسخ به این اتهامات است اما می­‌بینید از همان حنجره که می­‌گوید می‌خواهد صنعت هسته‌ای ما را از بین ببرد و بمباران کند، این اسناد و مدارک جعلی بیان می‌شود. این حنجره که مشخص است، متلعق به دشمن ما است و برای برنامه هسته‌ای ایران خط و نشان می‌کشد، سعی دارد از طریق اسناد جعلی به نحو دیگری به ما فشار آورد، از این رو معتقدم این سوالات ادامه همان PMD است و اصلا مبنای پادمانی ندارد چون ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد. در دولت گذشته متأسفانه قبول کردیم که بیایند و این مکان‌ها را ببینند. آمدند و دیدند اما سوالات همچنان ادامه داشت. در دوره ما گفتند اگر این‌ها را پاسخ دهید ما این پرونده را می‌بندیم. این سوالات چهار مورد بود. درباره یک مورد قانع شدند و گفتند که دیگر سوالی نداریم اما در گزارش شورای حکام مجدد همان موردی که بسته بودند را دوباره به شکل دیگری مطرح کردند. این اقدامات و سوالات در ادامه همان عملیات تخریب، ترور و خرابکاری است. این‌ها سلسله مسائل و پازلی برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران است و ما این‌ها را از هم جدا نمی‌بینیم. ما حافظه‌مان را از دست ندادیم. چند سال می‌گفتند در لویزان، جنوب تهران، تورقوزآباد فلان انبار است و بهمان اقدام شده است یا مدام درباره پارچین صحبت می­‌کردند. چه شد؟ آمدند، دیدند و بازرسی کردند اما چیزی آنجا نبود. این اتهام‌زنی‌ها بدجور به دل‌شان چسبیده و خوب می‌توانند با این کارها برنامه هسته‌ای ایران را معطل نگه دارند اما دوره این چیزها دیگر تمام شده است.

او در پاسخ به این‌که برخی گزارش‌های رسانه ای مدعی هستند ایران از درخواستش برای بسته شدن سوالات پادمانی عبور کرده است؟ اظهار کرد:

آنچه ما نوشتیم قاطع است. ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز “باز اجرا” این سوالات بسته نشود، یعنی روز “باز اجرا”یی وجود ندارد. عقب‌نشینی هم نکردیم و نمی‌توانیم هم عقب‌نشینی کنیم. ما نمی‌توانیم بنشینیم مردم ایران را به دلایل واهی تحریم کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که از متن پیش‌نویس احیای برجام به ویژه در بخش تعهدات هسته‌ای و ضمانت‌های لازم برای برگشت پذیری دفاع می‌کنید و آن را قبول دارید؟ گفت:

آنچه کار شده تصمیم کلی کشور است.

وی در پاسخ به این‌که اگر بعدا انتقاد شود که صنعت هسته‌ای از بین رفت یا سایت فردو را به زمین فوتبال تبدیل کردید، پاسخ‌تان چه خواهد بود؟ گفت:

مذاکره داد و ستد است، کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ آنجا بزنید. اکثر مطالب در مذاکرات هم بر سر لغو تحریم‌هاست و توجه اصلی بر ماندگاری و پایداری دستور لغو تحریم‌هاست که به هر بهانه نخواهند آنها را برگردانند که سختی مذاکرات هم همین جاست. تمام تلاش‌مان این بوده و هست که قدرت و ظرفیت مذاکره کننده مان را در مذاکرات افزایش دهیم. ما در شرایط و محیطی در فضای بین‌­الملل هستیم که هر که زورش بیش سهمش بیشتر. در این فضا چیزی نیست که با خواهش بتوانیم بگیریم، زورگیر را فقط با زور می‌توان زمین زد. کشور ما هم هزینه‌های استقلالش سنگین بوده اما زیرساخت و پیشرفت‌های بزرگ و خوبی هم اتفاق افتاده است. اگر خودمان، خودمان را تضعیف نکنیم رشدمان تصاعدی اتفاق می‌افتد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان