اگر توافق نشد به شرق نگاه می کنیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 11:01

اگر توافق نشد به شرق نگاه می کنیم

شماره: 15961
Aa Aa

با نفت تهاتر می کنیم؛ پایبندی آنها به تعهداتشان بیشتر است|خارجی ها می بینند درون کشور انسجام لازم را داریم پس به ما اعتماد بیشتری دارند.

حسینی، معاون پارلمانی سیدابراهیم رئیسی؛
اگر توافق نشد به شرق نگاه می کنیم

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران در همایش دانشجویان نخبه کرمان گفت:

ایران در مذاکرات هسته ای طرح، ایده و برنامه دارد و برنامه ها نیز تا این لحظه نتیجه ‌داشته‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

تیم های طرف دیگر مذاکره اختیارات لازم را ندارند اما تیم ایران مجهز و با اختیارات کامل پای میز مذاکره رفته و از موضع قدرت از منافع خودمان حمایت می کنیم. کشور با قدرت در این زمینه کار می کند. ۴۰ نفر عضو تیم از ایران از تخصص ها و نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی حضور دارند و برای انجام مذاکرات به وین رفته اند که افرادی متخصص هستند. در این زمینه هزینه می کنیم اما نتیجه لازم را نیز می گیریم. همانطور که رهبر معظم انقلاب درباره نگاه به شرق فرمودند قدرت اقتصادی اکنون به سمت چین و هند حرکت می کند که اگر توافق نشد هم می توانیم از این بخش منافع خودمان را به دست بیاوریم. می توانیم در توسعه مسائل اقتصادی با شرق تفاهم کنیم و منافع خودمان را نیز به دست آوریم به طور مثال با نفت تهاتر می کنیم و در حوزه های مختلف پایبندی آنها به تعهداتشان بیشتر است.

او گفت:

کارها در حال انجام است. بخش های اقتصادی را نمی خواهیم شرطی کنیم. در سازمان شانگهای عضو دائم شدیم و فعالیت هایی برای ترانزیت گاز ترکمنستان و آذربایجان انجام شده که اقدام های بزرگی است. خارجی ها می بینند درون کشور انسجام لازم را داریم پس به ما اعتماد بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکا تحریم ها را بردارد به برجام بر می گردیم تصریح کرد:

عده ای می گفتند اگر با آمریکا صلح‌ و سازش کنیم همه مشکلاتمان حل می شود اما هشت سال ما را سرکار گذاشتند، هیچ سرمایه گذاری در ایران نکردند و هیچ گرهی را باز نکردند مگر اینکه هر چند وقت چند نفر را به تحریم‌ها اضافه کردند. زمان دیکته ‌کردن آمریکا به ملت ما گذشته و اکنون ایران ۲ پیشنهاد برای مذاکرات ارائه کرده زیرا آنان از برجام خارج شدند و ما به این توافق متعهد بودیم.

حسینی افزود:

وجود چند هزار مستشار خارجی پیش از انقلاب درون کشور یعنی حاکمان ما آقا بالاسر می خواستند. زبان فارسی ما ۸۰۰ سال زبان شبه جزیره هند بوده اما پس از آن استعمار آن را با قطع ارتباطات ۲ کشور تغییر داد. ایرانیان انسان هایی نبوده اند که در جامعه حذف شوند و هرجا رفته اند آنجا منشا اثر بودند.

او گفت:

در ابتدای مسوولیت دولت سیزدهم صف مرغ، تخم مرغ و مشکلات آب، برق و پرداخت حقوق کارمندان و بدهی داشتیم و اکنون کاری شده که در تهران مرغ و تخم مرغ در خانه تحویل و کارها به صورت دیجیتال دنبال می شود.

وی با بیان اینکه وزیران ارتباطات، کار، اقتصاد و سخنگوی دولت جوانان تحصیلکرده هستند گفت:

اهل جنگ نیستیم و اهل گفتمان هستیم اما ساده لوح‌ هم‌ نیستیم.

او ادامه داد:

در اقتصاد کشور هماهنگی و انسجام وجود دارد اما نحوه کشت و آبیاری ما اشکال دارد. استفاده از آب های ژرف در سیستان و بلوچستان جواب داده و شورای عالی آب نیز تشکیل شده است. منابع ارزی و فروش نفت بهبود یافته است. تخت های بیمارستانی روزی همه پر بودند و اکنون تجهیزات لازم اختصاص یافته. می گفتند باید چراغ سبز به غرب برای واردات واکسن نشان دهیم در حالی که اینگونه نبود.

  •  

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران نیز در پاسخ به پرسش خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اینکه چه خبر خوبی برای مردم با توجه به آغاز مذاکرات برجامی دارید؟ گفت:

«برنامه‌ریزی دولت با فرض این است که موانع به‌همین صورت باشد. در دولت و کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها مشکلات کشور را به حداقل رساند و حداقل مشکلاتی که احیانا باقی بماند نیز مربوط به مذاکرات است. دولت مصمم به رفع تحریم و حل مسائل است البته این موضوع به طرف مقابل هم بستگی دارد. با عزمی که در ارکان نظام درباره رفع تحریم‌ها وجود دارد امیدواریم در این زمینه به نتیجه برسیم.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان