در ایران با چالش‌های فزاینده مواجهیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 22:33

در ایران با چالش‌های فزاینده مواجهیم

شماره: 24799
Aa Aa

ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده و این مساله درباره پایبندی ایران به توافقات صورت گرفته برای حل وفصل مسائل پادمانی «شک و تردید» ایجاد می‌کند؛ ایران به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
در ایران با چالش‌های فزاینده مواجهیم

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، این نشست از ۴ تا ۸ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادامه خواهد داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست مدعی شد:

در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.  من از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند. آژانس تداوم کسب اطلاع در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. سه سال است که ایران اجرای پروتکل الحاقی خود را به‌طور موقت متوقف کرده و بنابراین سه سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده است می‌گذرد.

وی گفت:

هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمان باقی‌مانده وجود نداشته است. گزارش‌های حسابداری مواد هسته‌ای اصلاح شده ارائه شده از سوی ایران در رابطه با عدم تطابق در تراز مواد هسته‌ای در UCF را یادآوری می‌کنم. براساس این گزارش‌ها آژانس در UCF، اختلاف در موازنه مواد هسته‌ای را اصلاح شده می‌داند. همچنین متذکر می‌شوم که این نشان می‌دهد میزان اورانیوم موجود در پسماند جامد ارسال شده از JHL به UCF برای انحلال کمتر از میزان اعلام شده از سوی ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ بوده است. این عنصر جدید مستلزم بررسی بیشتر از سوی آژانس است. ایران همچنین نیاز به اجرای کد اصلاحی ۳.۱ دارد که یک تعهد قانونی برای ایران است. این مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل‌وفصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

رافائل گروسی ادعا کرد:

من به طور جدی نگران هستم که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده است. این مساله درباره پایبندی ایران به توافقات صورت گرفته برای حل وفصل مسائل پادمانی «شک و تردید» ایجاد می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره لغو مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان از سوی ایران ابراز تاسف کرد و گفت:

تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به نگرانی‌های (پادمانی) رسیدگی کرد.

گروسی درباره گزارش اصلاح‌شده ایران در خصوص تراز مواد هسته‌ای در تأسیسات هسته‌ای اصفهان هم گفت:

اینجانب متوجه گزارش‌های مواد هسته‌ای که ایران در خصوص ناترازی‌های موجود در مواد هسته‌ای در UCF ارائه کرده هستم. بر مبنای این گزارش‌ها آژانس معتقد است که ناترازی‌های موجود در مواد هسته‌ای در UCF برطرف شده‌اند.

 هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است ندارم

رافائل گروسی در نشست خبری خود نیز گفت:

امیدوارم در سریعترین زمان ممکن فرصت داشته باشم به صورت شخصی با آنها (ایرانی‌ها) گفت‌وگو کنم. اگر آنها من را دعوت نکنند نمی‌توانم [به تهران] بروم. بنابراین، هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.»

گروسی از آنچه او در مصاحبه‌های مختلف در خصوص «شکاف در دانش» در نتیجه عقب‌گرد ایران از اجرای تعهداتش در برجام خوانده شده ابراز نگرانی کرد:

من درباره توانایی بازرس‌هایم برای اینکه بتوانند قطعات این جورچین را دوباره کنار هم قرار دهند تردید دارم. بدون آن تدوین کردن یک توافق هسته‌ای دیگر دشوار خواهد بود. ما باید اظهارات مقامات ایران را درباره پیشرفت هسته‌ای، بسیار بسیار جدی بگیریم به ویژه آنچه از سوی مقامات دولت مطرح می‌شود.

وی اظهار داشت:

هیچ مدرک یا اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است ندارم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان