غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 19:13

غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز آغاز شد

شماره: 19768
Aa Aa

در این گزارش ادعا شده که ایران توسعه برنامه ریزی شده غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را پیش می برد و اکنون قصد دارد از این هم فراتر برود.

در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد؛
غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز آغاز شد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که سومین مجموعه از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 که اخیراً در سایت غنی سازی سوخت در نطنز نصب شده اند اکنون وارد جریان شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده مدعی است که ایران توسعه برنامه ریزی شده غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را پیش می برد و اکنون قصد دارد از این هم فراتر برود.

براساس این گزارش ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که قصد دارد سه آبشار سانتریفیوژ IR-2m را به 12 سانتریفیوژی که قبلاً در آنجا برنامه ریزی شده بود اضافه کند.

در گزارش آژانس آمده است که یک آبشار از سانتریفیوژهای IR-4 و شش دستگاه IR-2m که در 31 اوت (9 شهریور) تکمیل نشده بودند اکنون به طور کامل نصب شده اما هنوز برای غنی سازی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

  •  

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در مورد غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز گفت:

گزارش‌هایی که آژانس در این دو سه روز منتشر کرده برگرفته از اقدامات رسمی و آشکار سازمان انرژی اتمی است. این موضوع را تایید می‌کنم البته این گزارش‌ها محرمانه است و آژانس باید ملاحظات محرمانگی را رعایت کند البته هر مرتبه این گزارش‌های محرمانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از آنجایی که ایران عضو رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به معاهدات متعهد است تمام فعالیت‌های هسته‌ای با نظارت آژانس صورت می‌گیرد بنابراین آژانس را رسما از قصد و نیت، طراحی، زمان اجرا و بهره‌برداری را مطلع می‌کنیم.

اسلامی گفت:

گزارش‌هایی که آژانس در این ۲ تا سه روز منتشر کرده برگرفته از اقدامات رسمی و آشکار سازمان انرژی اتمی است. این اقدامات در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی و کاهش تعهدات برجام صورت گرفته است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان