توافق گام به گام یا طرح موقت در وین مطرح نخواهد بود | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 23 ارديبهشت 1403 - 21:22

توافق گام به گام یا طرح موقت در وین مطرح نخواهد بود

شماره: 15973
Aa Aa

هیئت ایرانی با تعامل و انعطاف وارد وین شد اما طرف مقابل تعامل و انعطاف لازم را ندارد. منتظر دریافت نظر طرف مقابل از دو سند ایران هستیم.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
توافق گام به گام یا طرح موقت در وین مطرح نخواهد بود

 سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خویش گفت:

در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها داده ایم مذاکره می‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

این پیش‌نویس‌ها هم کاملاً در جلسات قبلی توضیح داده شده و چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح موقت اساساً مطرح نیست.

او با بیان اینکه آخر این هفته دور بعدی مذاکرات وین آغاز می‌شود گفت:

روز گفت و گوها را آقای مورا و آقای باقری مشخص می‌کنند.

خطیب زاده درخصوص اظهارنظرهای طرف‌های مقابل بعد از پایان مذاکرات اظهار کرد:

طرفهای مقابل هیچ ایرادی بر متون ایران در برجام نگرفتند و فقط گفتند بررسی شود و نمی‌توانیم همه آن را تامین کنیم. برخی بدعهدی ها و بی عملی ها اتفاق افتاد و اگر این راستی آزمایی‌ها انجام نشود به گفته خود غربی‌ها هیچ کار و فعالیت تجاری و اقتصادی با ایران انجام نخواهد شد. ما حافظ منافع مردم هستیم و در وین خواهیم دید تیم ما با همین عزم خوب حاضر می‌شود و امیدواریم طرف مقابل هم چنین باشد. هیئت ایرانی با تعامل و انعطاف وارد وین شد اما طرف مقابل تعامل و انعطاف لازم را ندارد. منتظر دریافت نظر طرف مقابل از این دو سند هستیم. مهم این است آخر این هفته که گفت و گوها از سر گرفته می‌شود. گفت و گوها متوقف نشد بلکه تنفس داده شد و هر جا لازم باشد پیش نویس‌های دیگر داده می‌شود.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص درگیری های ایران و طالبان در نقاط مرزی گفت:

آنچه در مرزهای ما اتفاق افتاد ناشی از عدم آشنایی مرزبانان جدید هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود. در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترکی که با افغانستان داریم برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار در برخی از نقاط دیوارها و میله گذاری‌ها و موانعی درست شده است. برخی از این موانع چند صد متر داخل خاک ایران و در محل مناسبی گذاشته شده است که امکان کشیده شدن آن دیوارها یا موانع وجود داشت. طرف طالبان که مرزبانی را در افغانستان انجام می‌دادند به اشتباه نقطه صفر مرزی را به دلیل ناآشنا بودن تصور می‌کردند که بعد از آن موانع مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این تصور آتش گشوده بودند که نیروهای مرزبان مجبور پاسخ فوری شدند که متوقف شد

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان