ایران و ایالات متحده مدت‌ها است گفت‌وگو نکرده اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 10:48

ایران و ایالات متحده مدت‌ها است گفت‌وگو نکرده اند

شماره: 15513
Aa Aa

گروهک ورشکسته منافقین با پول برخی مقامات کشور‌ها را تشویق به سخنرانی می‌کند|تا حصول اطمینان از لغو مؤثر تحریم‌ها هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه ایران؛
ایران و ایالات متحده مدت‌ها است گفت‌وگو نکرده اند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی هفتگی خویش با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت:

بین ایران و ایالات متحده مدت‌هاست که گفت‌وگویی نبوده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

بعد از خروج آمریکا از برجام به عنوان کشوری که عضو کمیسیون مشترک بود تماس یا ملاقات مستقیم بین ما نبوده است. موضع ایران مشخص است. ایالات متحده طرفی است که از برجام خارج شده و تلاش کرده برجام از بین برود. طبیعی است که ایران تا موقعی که این روند تغییر نکند گفت‌وگویی با آمریکا نخواهد داشت. اگر ایالات متحده بیاید و سیاست قبلی خود مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌هایی که ترامپ علیه ملت ایران اعمال کرد را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۴+۱ را تلف نکند همه مطمئن باشند توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و مؤثر تمامی تحریم‌ها به سرعت اتفاق می‌افتد. ما منتظر اقدام واشینگتن هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم اظهار کرد:

اگر امروز برجام در این نقطه قرار دارد بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض بدیهیات حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و تلاش کرده دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند. اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آن‌ها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد. جمهوری اسلامی ایران با صبر راهبردی یک ساله تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی عملی اروپا برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند. برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده مبنی بر این‌که گزینه‌ها روی میز است توسط آنها مطرح می شود. آمریکا خوب می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتند تلاش کنند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کنند. هر اقدام درستی را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.

وی درباره اظهارات جک سالیوان نیز گفت:

سالیوان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما یکی از مذاکره کنندگان بود و برخی صحبت‌های آن ما را درباره نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. سالیوان انگلیسی می‌داند که کلمه left به چه معناست و آن کسی که لفت داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند. به آمریکا توصیه می‌کنیم تمرکز و توجه کند به مسیر بازگشتش به برجام. دولت آمریکا در وین به طور مشخص گفت‌وگو‌ها را به پیچیدگی‌ کشاند که به بن‌بست برساند. رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا ضمن این‌که دارای جزئیات است، این همه پیچیدگی‌ و موخره و مقدمه و ضمیمه لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، سبز و کار‌های نمایشی. باید از پیچیدگی کم کرد و تحریم‌ها به صورت مؤثر رفع شوند و ضمانت برای اجرای مؤثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی ایران باید به صورت جدی احیا شود.

او درباره پیوستن وزرای خارجه کشورها به نشست در وین اظهار کرد:

الان در سطح وزرای خارجه موضوعی مطرح نیست و فعلا در حد معاونان سیاسی است چون موضوعات مختلفی باید بحث شود و این گفت‌وگو‌ها طی دو سه هفته آینده خواهد بود. قرار است با انرژی ویژه‌ای پیگیری شود. گفت‌وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن‌بست خارج شویم و اگر آمریکا بخواهد بن‌بست را ادامه دهد مسیر سختی در مقابل آمریکا خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع غرب در قبال حقوق بشر اظهار کرد:

بدترین نگاه به حقوق بشر نگاه سیاسی و ابزاری است. آن‌هایی که فکر می‌کنند حقوق بشر یکی از ابزار‌ها در جعبه ابزارشان هستند که به دیگران فشار بیاورند بزرگ‌ترین خائنان به حقوق بشر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم علیه ایران عنوان کرد:

ایران در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده ایران رسما اعلام کرده که براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند. سطح و میزان غنی سازی اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران انجام می‌شود. هیچ‌گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.

او با اشاره به سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به بروسکل و مسکو اظهار کرد:

سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگو‌های رو به جلو را به بن‌بست کشاند و با رویکرد یکجانبه اجازه نداد آنچه باید در اجرای برجام اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن‌بست پیش آمده خارج شد. در سفر‌های دو طرف و گفت‌وگوی اخیر امیرعبداللهیان با لاوروف مقرر شد هر چه زودتر سند جامع راهبردی نهایی شود و این سند الان نزد ماست و در حال تدوین بخش‌های مختلف آن هستیم و به محض اینکه مجوز مذاکره را دریافت کنیم گفت‌وگو‌ها را با دولت روسیه آغاز خواهیم کرد. تا اطمینان نیابیم که تمام تحریم‌های آمریکا به صورت مؤثر برداشته می شود هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم. اجازه نخواهیم داد اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا را به برجام می‌پذیریم که مطمئن باشیم بازگشت آمریکا به برجام قطعی است.

خطیب‌زاده درباره درخواست گروسی برای سفر به تهران اظهار کرد:

روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فنی و حرفه‌ای است. سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند و در سفر‌های قبلی مدیران کل آژانس برخی ملاقات‌های از جنس تشریفاتی و تکریمی انجام شده ولی برخی موضوعات دیگر هم بود که به صورت ماهوی انجام شده و اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، تنظیم خواهد شد. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند حسین امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

او با اشاره به آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت:

موضوع گفت‌وگوهای ما با عربستان سعودی دوجانبه و منطقه‌ای است و ما هیچ وقت درباره دوستانمان با هیچ کس صحبت نمی‌کنیم و همواره در کنار دوستانمان هستیم. ریاض هم می‌داند که سیاست فشار و محاصره به دیگر کشورها مدتهاست اثر خود را از دست داده و سیاست درستی نیست. طبیعی است که ما در کنار مردم یمن باشیم و گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی هم جدی بوده و موضوعات به سمت شفاف میان دو طرف بیان شده است.

خطیب زاده با اشاره به تهدید اسرائیل به اقدام نظامی علیه تاسیسات نظامی ایران گفت:

ما‌ تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفته ایم. اساسا ذات این رژیم بحران آفرینی است. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از توانمندی ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و هم می‌داند که ایران درباره امنیت خود مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد اما جمهوری اسلامی ایران بر باور‌های اسلامی و دینی خود هیچ‌گاه به دنبال گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بر خلاف آنچه که کشور آمریکا انجام می‌دهد نبوده است. تمامی جهان باید جمع شوند تا خلع سلاح سراسری در جهان اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین در واشینگتن اظهار کرد:

گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشور‌ها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تاسف برانگیزتر این است که با پول، برخی مقامات کشور‌ها را تشویق به سخنرانی می‌کند. هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند. تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان تمام شده و گاهی سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند و شرم آور است که برخی آن‌ها که در این گروهک هستند علیه مردم خود اقدام می‌کنند. هر عضوی از این گروهک ورشکسته توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه می‌کند.

او در واکنش به اهدای ۲۰۰۰ ماسک توسط کره‌جنوبی به بیمارستانی در تهران گفت:

اجازه بدهید همین موضوع را در حد طنز نگه داریم. فکر می‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد. پول‌های بلوکه شده متعلق به ملت ایران است و باید به مردم ایران بازگردانده شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان