مشتریان اروپایی برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‎اند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 13:49

مشتریان اروپایی برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‎اند

شماره: 23350
Aa Aa

کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای مسئولان آژانس را راه نمی‌دهند| کیفیت آب سنگین ایران در رتبه نخست دنیا قرار دارد؛ یک لیتر را هزار دلار می‌فروشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران؛
مشتریان اروپایی برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‎اند

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت:

به صورت متوسط ۱۰ درصد برق تولیدی در کشور ما باید برق هسته‌ای باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، او اظهار داشت:

ما در ۶۰ تا ۷۰ سال آینده نفتی نداریم؛ در حال حاضر ما سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌کنیم اما یک نیروگاه هسته‌ای ما که در سال‌های اخیر کار کرده ۹۰ میلیون بشکه نفت صرفه‎جویی کرده است بدون این که هوا را آلوده کند.

وی بیان کرد:

حوزه انرژی و حوزه غیر انرژی ۲ حوزه صنعت هسته‌ای هستند؛ در حوزه انرژی، برق و در حوزه غیر انرژی کاربرد پرتو‌ها و صنایعی مانند کشاورزی قابل تعریف هستند؛ شاخه‌های دیگری مانند آب سنگین و لیزر هم در این صنعت وجود دارند. آب سنگین ایران از نظر کیفیت در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و مشتریان اروپایی هم برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‎اند. ما یک لیتر آب سنگین را هزار دلار می‌فروشیم. آب سنگین آبی است که بسته به مصرف پزشکی یا صنعتی، دوتریم آن جدا یا بیشتر شده است. ما در این زمینه یک گام پیش‌تر رفته‎ایم و در زمینه دوتره‌ها در رتبه برتر جهان از نظر میزان دوتره تولیدی قرار داریم.

کمالوندی گفت:

به مسئولان آژانس گفتم شما را به کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای راه نمی‌دهند که بتوانید اورانیوم ۸۰ درصد را ببینید. گفتم هیچ کشور دیگری بیشتر از ۱۹.۵ درصد تولید نمی‌کند مگر کشور‌های دارای سلاح اتمی پس ما که در این سطح تولید می‌کنیم، از شما و بازرسان شما در این‌ خصوص بیشتر اطلاعات داریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان