مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی گیرد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:46

مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی گیرد

شماره: 11590
Aa Aa

علیرضا اعرافی می گوید حق امامت و زعامت اهل بیت(ع) تابعی از رأی و انتخاب مردم نیست و همراهی مردم وظیفه ای است که باید انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد؛
مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی گیرد

علیرضا اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان و مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت:

علم ائمه(ع) و پیامبر(ص) علمی مستقیم به عالم غیب است و از طریق ابزارهای طبیعی به دست نمی آید و این علم بی نهایت است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

مقام عصمت و طهارت از اختیار پیامبر و اهل بیت(ع) ناشی می شود. ما قائل به عصمت فراطبیعی نیستیم بلکه این بزرگواران با اختیار خود به مقامی رسیدند که گرد گناه و خطا بر دامن آن ها نمی نشیند. این چهره های نورانی دارای ولایت تکوینی و تشریعی هستند یعنی توانایی قدرت و تصرف در عالم دارند و این به معنای در برابر خدا و منهای خدا نیست بلکه دانایی و توانایی آن ها در پرتو نور الهی بوده و توسل و شفاعت با منطق عقلی و قرآنی قابل حل است البته این تصرف بر حسب مصالح گاهی نشان داده می شود. ولایت تشریعی هم یعنی حق زعامت و زمامداری برای این بزرگواران است. مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی گیرد البته پیاده کردن آن شرایطی نیاز دارد اما حق زعامت و هدایت جامعه از آن کسانی است که دارای دانایی، پاکی و طهارت و توانایی در سلسه عالم خلقت هستند.

خطیب جمعه قم با انتقاد از طرح اندیشه های ناصواب با انگیزه های سیاسی خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود صلح امام حسن(ع) تفکیک خلافت از ولایت است، ما معتقدیم زعامت و هدایت از آن ائمه(ع) است که در صورت همراهی مردم تحقق پیدا می کند.

وی درباره علت صلح امام حسن(ع) گفت:

اگر ما معتقد به این ویژگی های مذکور برای اهل بیت(ع) باشیم که مستند به براهین محکم قرآنی و روایی است، حق امامت و زعامت برای این بزرگواران بوده و اگر جایی به صلحی دست زدند قطعا بر می گردد به این که جامعه خطا کرده و همراهی لازم صورت نگرفته است، حق امامت و زعامت اهل بیت(ع) تابعی از رأی و انتخاب مردم نیست و همراهی مردم وظیفه ای است که باید انجام دهند.
اعرافی ابراز داشت: کارهایی که گاهی به نام طرفداری از ولایت انجام می شود و ایجاد تفرقه می کند در مبانی شیعه جایی ندارد از سوی دیگر دست هایی داعش و افراطی گری را پدید آوردند و دامن زدند و مزدوران منطقه ای را پشتیبان آن ها قرار دادند و در این راستا شاهد به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی بودیم؛ بنابراین هفته وحدت هفته ای است که باید دست دوستی دراز کرده و به مصالح امت اسلام توجه کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان