مقدمه بازگشت به برجام لغو یکجا و مؤثر تحریم‌ها است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 5 خرداد 1403 - 6:05

مقدمه بازگشت به برجام لغو یکجا و مؤثر تحریم‌ها است

شماره: 15652
Aa Aa

او گفته ایران علاوه بر این خواستار آن است که قدرت‌های اروپایی هم ضمانت بدهند صرفنظر از مواضع آمریکا به تجارت با ایران ادامه خواهند داد.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران؛
مقدمه بازگشت به برجام لغو یکجا و مؤثر تحریم‌ها است

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت:

بحران افغانستان و فشار حداکثری کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران نماد بارز و برجسته شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در لندن و در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد:

همانطور که سیاست فشار حداکثری امریکا شکست خورد سیاست امریکا در افغانستان هم یک سیاست برجسته و راهبردی بود که با شکست مواجه شد.

او درباره مذاکرات وین گفت:

ایران از برجام خارج نشده است و گفت‌وگوهای آتی زمینه‌ای است که آمریکا مقدمات بازگشت خودش را به این توافق فراهم کند.

وی مقدمه بازگشت آمریکا به برجام را رفع یکجا و مؤثر تحریم‌ها دانست.

او همچنین در مصاحبه‌ با روزنامه «گاردین» گفت:

«برجام دارای چارچوب روشنی است و سایر مسائل غیر از مسائل هسته‌ای به آن مربوط نیستند. ما بر سر قابلیت‌های دفاعی یا امنیتمان مذاکره نخواهیم کرد.»*

او ادامه داد:

ایران خواستار تعهدی مبنی بر این است که آمریکا بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد. در دورهای قبلی مذاکرات وین بر سر روش‌های راستی‌آزمایی تحریم‌های آمریکا و آثار عملی این رفع تحریم‌ها بر تجارت با ایران توافقی حاصل نشده است.

وی گفت:

«ما به راستی‌آزمایی نیاز داریم و این موضوع یکی از مسائلی است که هنوز نهایی‌نشده باقی مانده است. فقط کافی نیست که خودکار روی توافق به گردش درآید.»

او دفاع از موضع ایران مبنی بر اینکه آمریکا بایستی به ایران درباره پایبندی به برجام ضمانت بدهد تصریح کرد:

مسئله به توافق مربوط می‌شود نه سیاست. اگر میان دو دولت توافق صلح حاصل شود آن توافق اثر قانونی یک معاهده را خواهد داشت. این، قانون بین‌المللی است. نمی‌شود که قوانین داخلی یک کشور بر یک توافق بین‌المللی ارجحیت پیدا کند. چنین چیزی خلاف قوانین بین‌المللی است. ایران علاوه بر این خواستار آن است که قدرت‌های اروپایی هم ضمانت بدهند صرفنظر از مواضع آمریکا به تجارت با ایران ادامه خواهند داد. اینکه یک دولت جدید برای آماده کردن مواضعش در مذاکرات به وقت نیاز داشته باشد طبیعی است. مسئله مهم، این نیست که از کجا شروع کرده‌ایم. مسئله مهم این است که ما به توافقی برسیم که برای طرف‌ها نتایج عملی در برداشته باشد. هدف اصلی ما رفع تحریم‌های قانونی است که آنها با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. هر تحریم در نقض برجام که توسط رئیس‌جمهور اوباما یا رئیس‌جمهور ترامپ وضع شده بایستی رفع شوند.

شایان ذکر است او در لندن با همتای انگلیسی خود و چند تن دیگر از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس درباره مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و همچنین مذاکرات وین دیدار کرده است.

باقری پیش از انگلیس، به فرانسه و آلمان سفر و در آنجا با مقامات بلند پایه این دو کشور دیدار کرد.

وی این دیدارها را مشروح، صریح، جدی و سازنده ارزیابی کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان