قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس به تصویب رسید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 23:16

قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس به تصویب رسید

شماره: 18126
Aa Aa

نخستین قطعنامه انتقادآمیز از ایران در آژانس از سال 2020 ضمن انتقاد از عدم همکاری این کشور با این نهاد خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شده است.

با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع؛
قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس به تصویب رسید

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف (روسیه و چین) و 3 رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

این قطعنامه که از سوی آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا ارائه شده بود از ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس انتقاد می کند و از ایران می خواهد با آژانس همکاری کامل داشته باشد.
قطعنامه از ایران به دلیل توضیح ندادن درباره دلیل وجود اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده انتقاد کرده است.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا برای «انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد.»

در قطعنامه یادشده از مدیرکل آژانس هم خواسته شده تا زمانی که مسائل پادمانی باقی مانده است به گزارش شورای حکام ادامه دهد.

همچنین این قطعنامه پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارسال نمی کند.

این نخستین قطعنامه انتقادآمیز از ایران در آژانس از سال 2020 تاکنون است.

  •  

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد:

ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب ین قطعنامه گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران است :

« بسمه تعالی
 
جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲  حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد. جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است. تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است. »

  •  
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی و قطعنامه ضد ایرانی واشنگتن و تروئیکای اروپا علیه ایران مدعی شد که مسیر مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است.
  •  

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را شدیدا محکوم کرد.

غائبی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی، ضمن محکومیت قوی و رد این قطعنامه خطاب به نمایندگان دولت‌های عضو آژانس گفت:

با توجه به ادامه همکاری گسترده ایران با آژانس دعوت از ایران برای همکاری با آژانس از طریق پذیرش قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است. پذیرش قطعنامه شاهدی بر اثبات این مدعا است که فشارها و آرمان‌های سیاسی برخی کشورها بر جنبه فنی کار آژانس غلبه کرده است. این قطعنامه زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی آژانس در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه است و همچنین نشان می‌دهد که همکاری صادقانه و گسترده با آژانس در زمینه پادمان‌ها در برابر اراده سیاسی و فشار برخی کشورها تضعیف می‌شود. این ضربه بزرگی به آژانس است که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد. پذیرش این قطعنامه نه ایران را ترغیب به فراتر رفتن از سطح بالای کنونی همکاری خود با آژانس می‌کند و نه آن را مجبور به پایین آمدن از مواضع اصولی خود می‌کند. ایران قاطعانه نسبت به این قطعنامه ابراز تأسف می‌کند و در پاسخ به آن اقدام مقتضی را انجام خواهد داد که عواقب آن متوجه ارائه کنندگان و حامیان این قطعنامه است. اگر قرار باشد ایران پس از نشان دادن سطح مثال زدنی از همکاری با چنین رفتار ناعادلانه و با انگیزه سیاسی روبرو شود در واقع ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

  •  

رویترز: ایران برنامه نصب سانتریفیوژهای خود را گسترش می‌دهد

خبرگزاری رویترز در خبری به استناد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو نوشت که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

در گزارش آژانس اتمی که به رصد رویترز و به تایید آژانس رسیده آمده است:

ایران نصب سانتریفیوژهای IR-6 در آبشار واحد را آغاز کرده که پیشتر توسط ایران به آژانس گزارش شده بود.

در این گزارش آمده که نصب دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 همچنان آغاز نشده است.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با ایرانیان مقیم هند درخانه فرهنگ ایرانیان در این کشور گفت:

امروز یکی از جدیدترین مباحثی که در سیاست خارجی مطرح است، موضوع مذاکرات ایران با کشورهای ۴ +۱ به طور مستقیم و با آمریکا به طور غیرمستقیم با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است. ما در این موضوع در دولت جدید مصمم هستیم که به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست پیدا کنیم، توافقی که خطوط قرمز و عزت مردم ما در آن رعایت شده باشد. تقریباً در ۵۰ روز گذشته، وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و علت آن این بود که آمریکایی ها زیاده خواهی در مذاکرات داشتند لذا ما توافق کردیم در گفتگوها مدتی وقفه باشد و گفتگوها را با وساطت و با هماهنگی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم از طریق تبادل پیام و non- paper با طرف آمریکایی ادامه دهیم. عمده تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و مغایر حقوق بین الملل از سوی آمریکا اعمال شده پس توافق شد موضوع لغو تحریم ها به طور غیر مستقیم بین ما و آمریکا انجام شود. البته در تمام این مدت طرف آمریکایی به جای اینکه به نتیجه توافق نگاه کند به یک موضوع دیگر توجه داشت و آن اصرار و پیگیری مکرر طرف آمریکایی برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بود. ما درباره مذاکره مستقیم با آمریکا در تمام جمع بندی های هفت، هشت ماه گذشته در نهایت به این ‌نتیجه رسیدیم که اگر این مذاکره فایده‌ای برای ملت داشته باشد و در راستای تحقق منافع ملی و خطوط قرمز و عزت نظام باشد انجام شود اما وقتی با اصرار فراوان طرف آمریکایی مواجه شدیم به آنها گفتیم اگر حسن نیتی دارید قبل از هرگونه مذاکره یک ابعادی از این حسن نیت را نشان دهید. باید بدانیم آیا واقعاً بین بایدن و سیاست ترامپ تفاوتی وجود دارد یا خیر.

وی گفت:

آنچه که تا الان دیدیم و در هشت ماه گذشته، فشار حداکثری تحریم ترامپ بوده است که عوامل اصلی آن ادامه پیدا کرد. اعمال تحریم‌ها هر دو سه هفته یکبار بر روی اشخاص و شرکت های ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ایران تداوم پیدا کرد. آخرین بار در مونیخ به من گفتند مقامات ارشد آمریکا تمایل دارند با شما گفتگو کنند و من پاسخ دادم برای اثبات حسن نیت خود اول پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنید، طرف آمریکایی گفت حاضریم‌ این کار را انجام دهیم اما بعد از مذاکره مستقیم با ایران و این به دلیل نیازی است که در افکار عمومی آمریکا وجود دارد اما برای ما مهم برداشتن تحریم های ظالمانه است. اگر آمریکا نشان می داد که آمریکای امروز متفاوت از آمریکای دیروز است شاید تصمیم دیگری در این چارچوب گرفته می شد اما تغییر عملی ندیدیم. آمریکا و سه کشور اروپایی در یک اقدام کاملاً غیر منطقی درحالیکه تبادل پیام‌های آمریکا و ایران جریان دارد پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران مطرح کردند. البته غرب به دلیل بحران اوکراین نیازمند انرژی هستند و تقاضایی برای افزایش صادرات نفت و گاز در جهان دارند و این را ما می دانیم اما در حالی که پیام ها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و بعضی از وزارت خارجه تبادل می‌شد، مواجه شدیم با قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این قطعنامه را به عنوان یک عامل فشار جدید بر روی ما مطرح کردند.

او گفت:

برای ما آنچه که مهم است منافع مردم ایران است. ما نه از میز مذاکره فرار میکنیم و نه خطوط قرمزی را که به ضرر کشور و ملت باشد را پشت سر می گذاریم بلکه خطوط قرمز را در راستای تامین حداکثری منافع مردم کاملا رعایت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد:

از دو روز پیش به طرف مقابل پیام دادیم که شما دارید وارد مسیری می‌شوید که از نظر شما صدور قطعنامه با هدف اعمال فشار سیاسی به ایران است. به آقای بورل این موضوع را به صراحت بیان کردیم و به وزرای خارجه سه کشور اروپایی و روسیه و چین (که در این موضوع دو کشور چین و روسیه مخالف قطعنامه هستند و با ایران همراهی می‌کنند) جزئیات را بیان کردیم که اگر طرف مقابل به دنبال مسیر تهدید و قطعنامه باشد ما هم دست بسته نخواهیم ماند. سازمان انرژی اتمی پکیجی که در چارچوب قانون مصوب مجلس برای رفع تحریم ها تا الان عملیاتی نکرده را ظرف چند ساعت عملی خواهد کرد اما اگر تمایلی از طرف مقابل برای دنبال کردن مسیر دیپلماسی و مسیر سیاسی باشد باید اعلام کنیم که تاکنون ابتکارات فراوانی در میان گذاشته‌ایم حتی مساله تبادل پیام با طرف آمریکایی را روی میز گذاشتیم که بتوانیم مسیر را باز کنیم در یک رفتارمنطقی و حکیمانه.

  •  

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام خواستار همکاری کامل فوری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

در این بیانیه آمده است:

" اتحادیه اروپا از مدیرکل برای گزارشش در سند GOV/2022/24 و همچنین از معاون مدیرکل برای ارائه اطلاعات لازم در 1 ژوئن 2022 تشکر می‌کند. اتحادیه اروپا از بروزرسانی مدیرکل درخصوص اعمال توافق پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای و وضعیت اجرای پروتکل الحاقی در ایران استقبال می‌کند. ما از مدیرکل به خاطر کار منصفانه، مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌اش در رابطه با راستی‌آزمایی وظایف پادمانی در ایران تقدیر و تشکر می‌کنیم.

اتحادیه اروپا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ترغیب می‌کند تا به ارزیابی تمامی اطلاعات موجود مرتبط با مسئله پادمانی مطابق با روال استاندارد ادامه دهد.

اتحادیه اروپا طی سالیان گذشته نگرانی خود در رابطه به حضور ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت اعلام نشده در ایران یعنی تورقوزآباد، ورامین و مریوان، فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده و همچنین استفاده از مواد هسته‌ای در لاویسان-شیان را ابراز کرده است. اتحادیه اروپا در عین حال از ایران خواسته تا توضیحات لازم مطابق با وظایفش ذیل توافق پادمانی جامع را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد. علی‌رغم وجود فرصت‌های بی‌شمار برای شفاف‌سازی مسائل پادمانی برجسته و همچنین درخواست مکرر شورای حکام از ایران ازجمله قطعنامه ژوئن 2020 واضحا پیشرفت تا بدین روز کافی نبوده است.

گزارش کنونی دبیرکل به نگرانی‌های موجود می‌افزاید.

در گزارش مدیرکل نتیجه‌گیری شده است که:

ایران توضیحات فنی معتبری در رابطه با یافته‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای یافت نشده در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نداده است.

ایران مکان کنونی مواد هسته و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که در سال 2018 از تورقوزآباد منتقل شده بودند را اعلام نکرده است.

فعالیت‌های هسته‌ای و مواد هسته‌ای استفاده شده در لاویسان-شیان در سال 2003 که شامل حداقل یک دیسک اورانیوم فلزی می‌شد مطابق با آنچه که در توافق پادمانی جامع ایران ذکر شده، توسط ایران به آژانس اعلام نشده است.

ما همچنین با نگرانی دریافته‌ایم که گزارش مدیرکل به یک مکان نامشخص دیگر به عنوان منشا احتمالی ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در تورقوزآباد اشاره دارد.

مسائل فوق واضحا به این اشاره دارند که مواد هسته‌ای اعلام نشده و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در ایران بوده و ممکن است همچنان در این کشور باشند.

اتحادیه اروپا شدیدا نگران این است که آژانس نتوانسته صحت و تمامیت اظهارات ایران ذیل توافق پادمانی را تایید کند و متعاقبا این مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند.

ما از ایران می‌خواهیم تا همکاری فوری و کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

اتحادیه اروپا بر حمایت از اعتماد کامل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با اجرای وظایفش ذیل توافق پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای تاکید دارد. اتحادیه اروپا قویا از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر گروسی، مدیرکل آژانس در تعامل سازنده با ایران جهت رسیدگی به تمامی مسائی که فورا نیاز به حل‌وفصل داشتند، حمایت می‌کند.

بنابراین اعضای اتحادیه اروپا قویا از قطعنامه پیشنهاد شده توسط فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا حمایت می‌کنند و از اعضای شورای حکام می‌خواهند تا از آن حمایت کنند.

اتحادیه اروپا گزارش را مورد ملاحظه قرار داده است و از مدیرکل به دلیل گزارش‌دهی مداوم و مناسبش به شورای حکام تشکر و قدردانی می‌کند و تقاضا می‌کند که این گزارش به طور عمومی منتشر شود."

  •  

واکنش آمریکا به اقدامات جبرانی ایران درباره قطعنامه شورای حکام

نماینده آمریکا مدعی شد:

گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد به شدت تأسف‌انگیز هستند و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضرند. محدود کردن دسترسی آژانس و تلاش برای نشان دادن آژانس به عنوان یک سازمان سیاسی به خاطر آنکه صرفاً دارد کارش را انجام بدهد در خدمت هیچ هدفی نیست.

  •  

نماینده روسیه: قطعنامه ضد ایرانی منجر به تشدید تنش می‌شود

اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بار دیگر نسبت به عواقب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده علیه ایران هشدار داد و تصریح کرد که این اقدام منجر به تشدید تنش با ایران می‌شود.

  •  

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی تاکنون بار‌ها تأیید کرده که هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته است افزود:

ما به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌ایم و اکنون زمان تصمیم‌گیری آمریکاست. جمهوری اسلامی ایران، فارغ از تحولات بین‌المللی به دنبال تعمیق و پایدارسازی روابط همه‌جانبه خود با کشور‌های مستقل است.

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به تلاش‌های آمریکا و متحدان اروپایی آن در آژانس انرژی هسته‌ای اظهار داشت:

اعتقاد داریم اقدامات آن‌ها کمکی به حل و فصل مسائل جاری نخواهد کرد و موضع روسیه مخالفت با این‌گونه اقدامات است.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان