ممنوعیت واردات برخی از واکسن‌ها خطائی راهبردی بود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 15:04

ممنوعیت واردات برخی از واکسن‌ها خطائی راهبردی بود

شماره: 14450
Aa Aa

معین گفته در زمان تحریم نیز تامین بودجه خرید واکسن غیر ممکن نیست؛ خواسته اند محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی رقیب خارجی نداشته باشد.

رئیس شورای‌عالی سازمان نظام ‌پزشکی ایران؛
ممنوعیت واردات برخی از واکسن‌ها خطائی راهبردی بود

مصطفی معین، رئیس شورای‌عالی سازمان نظام ‌پزشکی ایران با بیان این که عملکرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با بحران کرونا در ایران علیرغم توصیه های راهبردی سازمان بهداشت جهانی عملکردی غیر شفاف بوده است گفت:

اینگونه نیست که حتی در زمان تحریم اقتصادی تامین بودجه خرید واکسن برای کشورمان چندان دشوار و یا امکان‌پذیر نباشد. احتمالا” خواسته اند که محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی رقیب خارجی نداشته باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با مدارا گفت:

در علم طب تقدم امر پیشگیری بر درمان یک اصل کلی و جهانی است بنابراین خرید واکسن به منظور پیشگیری از موارد جدید بیماری که هم کم هزینه تر و هم در کنترل پاندمی کرونا موثرتر است نمی تواند به هیچ وجه با خرید دارو و درمان مقایسه شود. وزارت بهداشت مسئولیت مستقیم نظام سلامت و نقش محوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا را بعهده دارد و باید پاسخگوی مسئولیت های خطیر خود باشد. بجای سیاست رسیدن به ایمنی جمعی(گله ای)، وظیفه پیگیری انجام اقدامات قاطع پیشگیرانه از بروز و شیوع بیماری کرونا مانند اجرای طرح قرنطینه خانگی و شهری و منطقه ای، انجام آزمون های غربالگری تشخیصی و  پیگیری موارد مشکوک و مراقبت از بیماران مبتلا، رعایت سایر پروتکل های بهداشتی-درمانی و به ویژه تامین فوری واکسن استاندارد از منابع خارجی با وزارت بهداشت است و وزارت امور خارجه نقش کمکی و تسهیل کننده دارد. اصرار بر تولید واکسن داخلی و ممنوعیت واردات برخی از واکسن‌ها به داخل کشور خطائی راهبردی بود که باعث ادامه موج اول همه گیری و اوج گیری های مکرر بیماری ویروسی با ایجاد خسارات بزرگ و غیرقابل جبران انسانی، اقتصادی و اجتماعی گردید و متاسفانه اعتبار علمی و کفایت مدیریتی دولت ایران را هم در دنیا زیر سئوال برد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان