مهم ترین شرط بازگشت آمریکا به برجام پایان دادن به تحریم‌ها است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:46

مهم ترین شرط بازگشت آمریکا به برجام پایان دادن به تحریم‌ها است

شماره: 12395
Aa Aa

ولایتی گفته رهبری از اوّل به مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلاف‌نظر ایشان انجام شد؛ در صورت برگزاری مذاکرات بعدی این مکانیسم باید کنار گذاشته شود.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل؛
مهم ترین شرط بازگشت آمریکا به برجام پایان دادن به تحریم‌ها است

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت:

هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد اگر تعهدی بکند برای دولت‌های بعدی الزام‌آور است. این‌طور نیست که هر دولتی تعهد خاص خودش را داشته باشد. آن‌ها در برجام بد عهدی کردند و طبیعی است که اگر می‌خواهند برگردند باید تحریم‌هایی که تعهد داشتند را بردارند. نکته‌ی مهم و تأسف‌آور این است که سه کشور دیگر غربی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس که نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا هستند هم در متابعت از آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای ما تحمیل کردند و به‌نوعی تحریم غیرمستقیم هم داشتند ولی از بین ۱‌+۵، روسیه و چین تا آنجایی که توانستند کمک کردند و به تعهدشان عمل نمودند. وقتی یک چنین سابقه‌ی سوء از طرف آمریکایی در انجام تعهداتشان دارند ما حق داریم که بدبین باشیم و اگر باز هم برگردند و مذاکرات را از سر بگیرند در حالی که تعهدات قبلی را انجام ندادند، به‌هیچ‌وجه، قابل قبول نیست. بنابراین هرچه زودتر این تحریم باید برداشته شود به‌علاوه این که ما از قبل هم خسارت دیدیم و باید خسارت‌های ما را تأمین کنند چرا که بی‌جهت و به‌صورت غیرقانونی تحریم کردند و ما خسارت‌های زیادی را متحمل شدیم.
به گزارش اسپادانا خبر، او در گفنگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR ادامه داد:

ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا برگردد؛ امّا اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است یعنی اعلام کند و رئیس‌جمهور آمریکا هم متعهد شود. در نوبت اوّل مقرر بود که آقای اوباما رئیس‌جمهور وقت تعهد بدهد و شرط رهبر معظّم انقلاب هم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا مکتوب بنویسد که بعداً نتواند کتمان کند. البته گفتند قول شفاهی ما کافی است و رهبر معظّم انقلاب هم به این راضی نبودند و متأسفانه قول شفاهی شد و بعد هم به قول شفاهی‌شان عمل نکردند لذا اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت. می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد. اگر می‌خواهند برگردند باید شرایط مورد نظر که شرایط کاملاً معقولی است را انجام بدهند و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند. کوتاهی‌های گذشته هم این بود که نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشتند بلکه تحریم‌ها را اضافه کردند و این خلاف تعهدی است که انجام دادند لذا به طرف‌های مقابل حق بدهند که به تعهد آمریکایی‌ها شک کنند و بعد هم کارهایی که رئیس‌جمهور یا دولت در آمریکا انجام می‌دهد یا در هر کشور دیگری، دولت بعدی ملزم است که تعهدات قبلی را انجام بدهد. رهبر معظّم انقلاب از اوّل به قضیه‌ی مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلاف‌نظر ایشان انجام شد. حتماً در صورت برگزاری مذاکرات بعدی باید این مکانیسم به‌عنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان