نظام ایران به دنبال نابودی آمریکا و اسرائیل است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 1:35

نظام ایران به دنبال نابودی آمریکا و اسرائیل است

شماره: 18273
Aa Aa

بیشتر مفاد برجام هم‌اکنون منقضی شده‌ و تلاش دولت بایدن برای احیای آن تاسف‌آور است| مسئله برجام در کار نیست بلکه مسئله ان پی‌تی است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا؛
نظام ایران به دنبال نابودی آمریکا و اسرائیل است

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا مدعی شد که نظام ایران به دنبال نابودی آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او در گفت و گو با شبکه العربیه ادامه داد:

ما نباید بر سر این مذاکره کنیم که دریابیم چه میزان باید به ایران بدهیم تا برای یک لحظه وعده‌ای گذرا درخصوص کاهش غنی‌سازی و سرعت برنامه‌های تسلیحاتی‌شان بدهند. ما می‌دانیم که آن‌ها (ایرانیان) درخصوص تاریخچه برنامه‌شان دروغ گفته‌اند. اینکه چرا با کسانی مذاکره می‌کنیم که درخصوص برنامه هسته‌ای‌شان دروغ گفته‌اند از درک من خارج است. بیشتر مفاد برجام هم‌اکنون منقضی شده‌ و تلاش دولت کنونی آمریکا برای احیای آن تاسف‌آور است.

وزیر خارجه دوران ترامپ تصویب قطعنامه اخیر در آژانس بین المللی انرژی اتمی را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت:

این کار می بایست ماه‌ها قبل انجام می شد.

پامپئو ایران را به نقض پادمان هسته‌ای متهم کرد و گفت:

مسئله برجام در کار نیست بلکه مسئله ان پی‌تی است. ایران از خروج آمریکا از برجام به عنوان بهانه‌ استفاده می‌کند. ان پی‌تی هنوز در وضعیت مناسبی است. ایران پذیرفته بود که از این توافق تبعیت کند و ایالات متحده نیز از آن خارج نشده است. ایرانیان درحال نقض قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

پمپئو "دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بسیار خطرناک" خواند و بیان کرد:

ایالات متحده باید تمامی اقدامات لازم برای اطمینان حاصل کردن از عدم وقوع این رخداد را اتخاذ کند.

وزیر خارجه آمریکا در دونالد ترامپ با اشاره به افت درامدهای ایران گفت:

تحریم‌ها تنها برای چندین ماه اجرایی بودند. ما تا دوسال پس از به روی کار آمدن دولت از برجام خارج نشدیم. ما تحریم‌های حداکثری را تقریبا در دومین سال اعمال کردیم. ما همچنین معافیت‌هایی را صادر کردیم. پس خود تحریم‌ها تنها برای 17 ماه اعمال شده بودند.

پمپئو درباره رویکرد دولت بایدن و آیا اینکه این دولت به نتایج دلخواه‌ها از تحریم‌ها در راستای محدود کردن ایران دست خواهد یافت گفت:

ما دولتی در آمریکا نداریم که برای یافتن پاسخ این سؤال آماده باشد.

وی در پاسخ به گزینه احتمالی دولت بایدن برای استفاده از راهکار نظامی علیه ایران گفت:

من در این باره چندان چیزی نمی‌دانم. من رئیس سیا بودم و پس از آن وزیر خارجه شدم. بهتر است که من درخصوص مولفه‌های نظامی اظهارنظر نکنم.

وزیر خارجه ترامپ از حمله تروریستی آمریکا در عراق که منجر به شهادت سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دفاع کرد و آن را به نفع آمریکا دانست:

به ما هشدار می‌دادند که اگر از برجام خارج شویم جنگ می‌شود. به ما هشدار می‌دادند که اگر سفارت‌مان را از تل‌آویو به اورشلیم تغییر دهیم جنگ می‌شود. هشدار می‌دادند که اگر علیه ژنرال سلیمانی اقدام کنید جنگ می‌شود. ما نه یکی، نه دوتا بلکه هر سه کار را انجام دادیم و جنگی پیش نیامد. این به آن دلیل بود که دولت آمریکا به طور واضح آماده دفاع از چیزهایی بود که برای مردم آمریکا مهم تلقی می‌شد. ژنرال سلیمانی در نقشه برای کشتن 500 آمریکایی دیگر دست داشت. ما فرصت جلوگیری از وقوع این نقشه را داشتیم و این کار را انجام دادیم.

پمپئو در جواب این پرسش که چگونه آن‌ها از تهدیدات ایرانیان علیه آمریکایی‌ها باخبر شدند پاسخ داد:

از طریق توئیتر. البته این شوخی بی جا بود. این واضح است که ایرانیان در سراسر جهان الگوی استفاده از تروریسم برای تحت تاثیر قرار دادن رهبران بعدی را دنبال می‌کنند. این تهدیدات مستقیم من را هدف قرار نمی‌دهند. هدف آن‌ها رهبران بعدی است تا به آن‌ها بگویند که نباید همانند مایک پمپئو فعالیت کنند. آن‌ها می‌گویند که باید خوب رفتار کنید، به ما آسان بگیرید، بگذارید که برنامه هسته‌ای‌مان را گسترش دهیم و ما نیز جان شما را تهدید نخواهیم کرد. این پیغامی است که آن‌ها به جهان مخابره می‌کنند. آن‌ها به تمامی رهبران جهانی می‌گویند که مراقب رفتارتان با ما باشید وگرنه میاییم و شما را می‌کشیم.

وی با دفاع از رویکرد دولت ترامپ در فشار اقتصادی و مالی بر ایران و با انتقاد از رویکرد دولت بایدن مدعی شد:

اگر تحریم‌ها به شدت و حدت ادامه پیدا می کرد ایران در وضعیت بسیار بدی بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان