نمی‌توانیم ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کنیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 10:25

نمی‌توانیم ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کنیم

شماره: 19415
Aa Aa

ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر حد مجاز و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد؛
نمی‌توانیم ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کنیم

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی افزوده است که تا کنون «هیچ پیشرفتی» در حل و فصل مسایل مربوط به یافت شدن مواد هسته‌ای در سایت‌های ادعایی اعلام‌نشده ایران به دست نیامده است.

این نهاد تاکید کرده است که در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران کلا صلح‌آمیز است یعنی بدون توضیح معتبر از سوی ایران در مورد آنچه در ارتباط با اورانیومی که به نظر می‌رسد در این سه سایت وجود داشته رخ داده آژانس نمی‌تواند تضمین کند که اورانیوم برای ساخت سلاح خارج نشده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

ذخایر ایران تا ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) ۳۹۴۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود که ۱۳۱٫۶ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش سه‌ماهه آژانس افزایش یافته است.

رویترز هم گزارش داد گزارش سه‌ماهه آژانس اتمی نشان داد «ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد ایران نزدیک به درجه تسلیحاتی بسیار بالاتر از مقداری است که طبق یک تعریف در صورت غنی‌سازی بیشتر برای یک بمب اتمی کافی است. تخمین زده می‌شود اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم ایران، گازی که با سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌شود، نسبت به آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ مه منتشر شد ۱۲٫۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵٫۶ کیلوگرم رسیده است». 

همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته گزارش دومی را منتشر کرد که در آن مدعی شده «ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی آن‌هاست ارائه نکرده است».

این گزارش می‌افزاید:

مدیرکل به طور فزاینده در این خصوص که ایران در دوره گزارش شده درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و بنابراین پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده نگران است. 

  •  

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انٰرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم ایران به میزانی فراتر از سقف برجام اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای باعث کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران می‌شود.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که با بازگشت متقابل به اجرای کامل تعهدات برجامی، ایران ناگزیر خواهد بود ذخایر اورانیوم غنی‌شده فراتر از سقف توافق را از بین ببرد.

  •  

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی بوده و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

او گفت:

بدیهی است همانند گزارش‌های قبلی سفیر و نماینده دائم ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد:

برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است همانند گذشته با استفاده از این ابهامات، فضا سازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القا غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.

به گفته کمالوندی برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نباید از ایران انتظار داشته باشند هنگامی‌که به تعهدات خود عمل نمی کنند و در حالی‌که تحریم‌های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد ایران پذیرای نظارتهای فرا پادمانی نیز باشد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان