تحریم‌های اعمال شده بر علیه روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:08

تحریم‌های اعمال شده بر علیه روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد

شماره: 17022
Aa Aa

آنتونی بلینکن می گوید چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز باقی مانده است؛ اگر بتوانیم چند مشکل باقیمانده را حل کنیم به برجام باز می گردیم و اگر نتوانیم، نه.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا؛
تحریم‌های اعمال شده بر علیه روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفت:

تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، او در مصاحبه با برنامه تلویزیونی Face the Nation شبکه CBS ادامه داد:

خروج از برجام یکی از بدترین اشتباهات در سال های اخیر بود. خروج از این توافق موجب شد برنامه هسته ای ایران که کنترل شده بود از کنترل خارج شود و بنابراین اگر راهی برای بازگشت به اجرای مجدد آن به طور مؤثر وجود داشته باشد به نفع ماست که آن را انجام دهیم. صرف نظر از هر چیز دیگری این همچنین به نفع روسیه است که ایران نتواند سلاح هسته ای یا توانایی تولید سلاح در زمان بسیار بسیار کوتاه را داشته باشد. صرف نظر از اینکه در رابطه ما با روسیه در نتیجه تجاوزات این کشور به اوکراین در کجا قرار داریم.

بلینکن گفت:

ما در هفته‌های اخیر پیشرفت واقعی در بازگشت به اجرای مجدد برجام داشته‌ایم و فکر می‌کنم که به آن نزدیک شده‌ایم اما چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز باقی مانده است و تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود کاری انجام نشده است. بنابراین تا زمانی که قادر به حل چند مورد باقی مانده نباشیم به توافق برنمی گردیم اما در حال حاضر روی آن کار می کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق عمیقاً به نفع ماست. بازگشت به برجام با شرایط مناسب آن برنامه را دوباره در جعبه ای که در آن بود قرار می دهد. بنابراین در روزهای آینده خواهیم دید که به کجا خواهیم رسید اما واقعاً به این بستگی دارد که آیا ما می‌توانیم چند مشکل باقیمانده را حل کنیم یا نه. اگر بتوانیم به برجام باز می گردیم و اگر نتوانیم، نه.

بلینکن همچنین اظهار کرد:

درباره گروگان‌ها ما صرف نظر از هر گونه گفتگو و مذاکره در مورد برجام دائماً در حال کار بر روی آن هستیم و در یک مسیر جداگانه کار می‌کنیم که به توافق هسته ای ربطی ندارد. ما به انجام هر کاری که ممکن است ادامه خواهیم داد تا آمریکایی های بازداشت شده را که خودسرانه بازداشت شده اند به خانه بازگردانیم، چه در ایران و چه در هر جای دیگر. ما هر روز در مورد تهدیدات غیر هسته ای ایران از جمله فعالیت‌های منطقه ای این کشور در خاورمیانه که برای ما و شرکا و متحدان ما تهدیدآمیز است، کار می‌کنیم صرف نظر از اینکه به برجام برگردیم یا نه.

  •  

سید محمد مرندی، مشاور رسانه ای هیئت مذاکره کننده ایران با انتشار پستی در توئیتر در واکنش به صحبت‌های سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه نوشت که مذاکرات هسته‌ای هنوز تمام نشده است:

«از یک سو، ایران منتظر شفاف سازی مسکو در مورد خواسته هایش از آمریکا است. از سوی دیگر آمریکا به تعدادی از خواسته‌های ایران که برای احیا و اجرای کامل توافق هسته‌ای کلیدی هستند، پاسخی نداده است.»

  •  

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت:

گزارش جدید آژانس برای ارائه به نشست فصلی شورای حکام در بردارنده برخی از تحولات مثبت و استقبال از پیشرفت و تقویت همکاری‌ها میان ایران و آژانس در حل مسائل باقی مانده پادمانی است.

محمدرضا غائبی گفت:

در این گزارش به بیانیه همکاری مشترک بین مدیرکل آژانس و رییس سازمان انرژی اتمی و نیز اعلام خروج یکی از مکان‌های ادعایی از لیست موضوعات باقی مانده پادمانی از دستور کار آژانس در مقطع کنونی اشاره شده است. آژانس اعلام نموده است که در حال حاضر به این جمع بندی رسیده است که در مورد یکی از مکان‌های ادعایی دیگر سوالی ندارد و این مکان الان دیگر یک موضوع باقی مانده پادمانی محسوب نمی‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان