همراهی سه کشور عربی با اسرائیل در مقابله با ایران | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 20:51

همراهی سه کشور عربی با اسرائیل در مقابله با ایران

شماره: 6771
Aa Aa

در این ویدئو، وزیر امور خارجه بحرین، مشاور دولت عربستان و وزیر امور خارجه امارات خواهان مجازات و اعمال تحریم های بیشتر بر علیه ایران می شوند.

محتوای یک ویدئوی منتشر شده در حاشیه کنفرانس ورشو؛
همراهی سه کشور عربی با اسرائیل در مقابله با ایران

سرویس های اطلاعاتی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار ویدیویی از حاشیه نشست های جانبی کنفرانس ورشو مدعی شدند که تل آویو و کشورهای عربی بر سر مقابله با ایران هم رای و هماهنگ هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، رسانه های اسرائیلی با انتشار گزارشی در این خصوص به ویدیویی استناد کردند که در جریان یکی از نشست های حاشیه ای کنفرانس ورشو توسط دوربین تلفن همراه گرفته شده و ظاهرا قرار نبوده است که علنی و رسانه ای شود.

این ویدیو که کیفیت چندان مناسبی نیز ندارد و نشست نمایندگان برخی کشورهای عربی را به تصویر کشیده است مشخص نیست در چه شرایطی ضبط شده و آیا افراد شرکت کننده از احتمال انتشار آن مطلع بوده اند یا خیر؟

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین یکی از شرکت کنندگان دراین نشست است که در بخشی از این ویدیو می گوید: «ما با شنیدن این جمله بزرگ شدیم که مناقشه فلسطین و اسرائیل بزرگترین و مهمترین مشکل است اما سپس متوجه شدیم که مشکلی بزرگتر و خطرناک تر از آن که حتی در عصر مدرن خطرناکترین معضل به شمار می رود از ناحیه جمهوری اسلامی ایران ناشی می شود.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق و وزیر مشاور کنونی دولت عربستان در امور خارجه به عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست ضمن تاکید بر تهدید ناشی از یک «ایران مسلح به بمب اتم» فعالیت های موشکی ایران را محکوم و این کشور را به حمایت و انجام عملیات تروریستی متهم می کند.

عادل الجبیرهمچنین در ادامه سخنان خود خواهان اعمال تحریم و مجازات های بیشتر بر ضد ایران می شود.

در بخش دیگری از این ویدیو، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در پاسخ به پرسشی درباره حملات اسرائیل به اهداف متعلق به ایران در سوریه می‌گوید: "هر ملتی این حق را دارد که وقتی از سوی ملت دیگری به چالش کشیده می‌شود از خودش دفاع کند."

بنیامین نتانیاهو در جریان گفتکو با خبرنگاران که وی را در کنفرانس ورشو همراهی می کردن، یادآور شده بود که سرویس های اطلاعاتی دفتر وی گفتگوهای ضبط شده نشست یادشده را در اختیار دارند.

این ویدیو ابتدا در صفحه یوتیوب نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شد اما اندکی بعد در پی انعکاس آن در رسانه ها از صفحه مذکور برداشته شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان انتشار ویدیو به ظاهر در جهت توجیه استدلال های مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل مبنی بر همراهی کشورهای عربی در مقابله دولت وی با ایران صورت گرفته است.

بنیامین نتاییاهو مدت هاست با اتخاذ یک رویکرد انتقادی سخت و آشکار فعالیت های هسته ای و موشکی ایران و نیز نفوذ تهران در کشورهای همسایه را به شدت مورد حمله قرار داده است.

وی پس از ورود به ورشو در مورد اهمیت نشست صلح و امنیت در خاورمیانه به خبرنگاران گفت که بر کسی هم دیگر پوشیده نیست که نمایندگان کشورهای عربی و اسرائیل گردهم آمده‌اند تا منافع مشترک جنگ با ایران را پیش ببرند.

این اظهارات پس از ایجاد جنجال رسانه ای بلافاصله در حساب توئیتری دفتر نخست وزیر اسرائیل بازنشر و اصلاح شد. در نسخه جدید واژه «جنگ» در اظهارنظر نتانیاهو حذف و واژه «رویارویی» (مقابله) جایگزین آن شد.

سخنان ضد ایرانی نخست وزیر اسرائیل در ورشو همانند همیشه با اظهارات هماهنگ مقامات واشنگتن روبرو شد به نحوی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد که صلح در خاورمیانه بدون تقابل با ایران محقق نمی شود.

بنیامین نتانیاهو همچنین کنفرانس ورشو را بدلیل تشکیل جبهه مشترک اسرائیل و کشورهای عربی بر ضد ایران نوعی نقطه عطف تاریخی قلمداد کرده است.

جدا از مصر و اردن که با اسرائیل پیمان صلح امضاء کرده اند دیگر کشورهای عربی عادی سازی روابط با تل آویو را مشروط به حل مناقشه فلسطین - اسرائیل اعلام کرده اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان