واشنگتن انفجارهای کابل را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 16:08

واشنگتن انفجارهای کابل را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

شماره: 14629
Aa Aa

او با بیان این هیچ نشانه‌ای از همدستی میان طالبان و گروه داعش در انفجارهای فرودگاه کابل در دست نیست گفته در زمان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا می گوید خشمگین و دلشکسته هستیم؛
واشنگتن انفجارهای کابل را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از انفجارهای خونین در نزدیکی فرودگاه کابل در سخنانی گفت:

انفجارهای فرودگاه کابل تغییری در برنامه‌های واشینگتن ایجاد نخواهد کرد و خروج نیروهای این کشور از افغانستان مطابق برنامه قبلی پیش می‌رود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، او تاکید کرد که داعش را مسئول انجام حملات می‌داند و در زمان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد.

بایدن با اشاره به اینکه واشینگتن نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند افزود:

«ما خشمگین و دلشکسته هستیم. قلب تمام آمریکایی‌ها برای همه خانواده‌های افغانی که جان خود را در این حملات از دست داده‌اند به درد آمده است. تروریست‌ها نمی‌توانند واشنگتن را از تصمیم خود منصرف کنند».

بایدن افزود:

«هیچ نشانه‌ای از همدستی میان طالبان و گروه داعش در دست نیست.»

جو بایدن گفت به نیروهای نظامی آمریکا دستور داده است که طرح‌های عملیاتی را برای هدف قرار دادن عاملان این حمله یعنی گروه حکومت اسلامی خراسان(داعش خراسان) تهیه کنند:

ما شما را تحت تعقیب قرار خواهیم داد و شما مجازات خواهید شد. زمان و مکان چنین حملاتی را آمریکا تعیین خواهد کرد.

او گفت اگر مقامات ارشد نظامی آمریکا خواهان اعزام نیروی بیشتر به افغانستان باشند این کار را خواهد کرد.

جو بایدن از رویکرد خویش در قبال «جدی ترین بحران» سیاست خارجی خود دفاع کرد و گفت در نهایت همه مسئولیت با او است اما بخشی از وضعیت پیش آمده مربوط به توافق دونالد ترامپ، رئيس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۲۰ با طالبان است.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان اظهارات خود گفت:

خانم‌ها و آقایان، زمان پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله فرا رسیده است.

پس از انفجار کابل انتقادات به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان نسبت به راهبرد کاخ سفید در قبال افغانستان بالا گرفته است و حتی برخی از سناتورها خواهان کناره‌گیری جو بایدن و دیگر مقام‌های ارشد کشور از سمت‌های دولتی خود شده‌اند.

سناتور مارشا بلکبرن در توییتر اعلام کرد:

اگر جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن و ژنرال مایک میلی از سمت‌های خود استعفا ندهند با خطر استیضاح و برکناری رو به رو خواهند بود.

  • ساعاتی پس از این انفجار شاخه خراسان گروه داعش، مسئولیت این حملات انتحاری را پذیرفت. گروه طالبان هم با محکوم کردن این حملات مدعی است اجازه نمی‌دهد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی افغانستان را ناامن کنند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان