وزارت خارجه ایران: نازنین زاغری را تبعه ایران می‌دانیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 4:49

وزارت خارجه ایران: نازنین زاغری را تبعه ایران می‌دانیم

شماره: 7955
Aa Aa

موسوی گفته: اگر ببینیم که از سوی اروپایی ها اقدام ملموسی در خصوص برجام انجام نمی شود گام دوم را قاطعانه آغاز می‌کنیم.

جرم زاغری امنیتی است؛
وزارت خارجه ایران: نازنین زاغری را تبعه ایران می‌دانیم

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران و در مورد تحصن خانواده نازنین زاغری در برابر سفارت ایران در لندن و اینکه رسانه‌های غربی به نقل از سفیر ایران در انگلیس اعلام کردند که اگر خانم زاغری عذرخواهی کند ممکن است پرونده ایشان به جریان بیفتد و اتفاقاتی در مورد این پرونده رخ دهد تصریح کرده:

همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم تصمیم گیری در مورد مجرمان امنیتی بر عهده قوه قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط است. آنچه که مشخص است این است که این فرد دو تابعیتی است. البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین خود اعلام کرده که موضوع دو تابعیتی را نمی‌پذیرد و برای ما ملاک تابعیت ایرانی ایشان است و ما خانم زاغری را تبعه ایران می‌دانیم. جرم ایشان امنیتی است و ایشان در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

موسوی با بیان اینکه شانتاژ و برخی از تبلیغات صورت گرفته برای جلب توجه به این موضوع به حل این پرونده کمکی نمی‌کند ادامه داد: ما هر گونه جنجال و مزاحمت برای انجام کارهای عادی سفارت ایران در لندن را نمی‌پذیریم و اینگونه اقدامات را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌دانیم و قطعاً چنین اقداماتی مورد پذیرش ایران نیست.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم که اگر حرفی هست از مجاری مناسب خود پیگیری شود و اجازه بدهند که سفارت ایران و کارکنانش کارهای خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پاسخ قاطع ایران به تجاوز یک پهپاد آمریکایی به حریم سرزمین‌های ایران در هفته گذشته ادامه داد: اگر آنها بخواهند در ادامه تجاوزات خود، اقدامات نابخردانه دیگری انجام دهند، ما برای دفاع از منافع و مرزهای سرزمین خود از آمادگی برخورداریم. ما همواره آمادگی خود را حفظ کرده‌ایم. ایران در عین حال که خواستار تنش در منطقه نیست، آمادگی دفاعی خود را حفظ کرده و سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی نمونه‌ای از این آمادگی بود و امیدواریم که آنها دیگر دست به این گونه اقدامات نزنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد مقامات اروپایی در جریان سفر به ایران با لحن طلبکارانه‌ای حرف می‌زنند سوال من این است که اصولاً آنها در دیدار با مقامات ایرانی چه مسائلی را مطرح می‌کنند و واکنش ایران در این جلسات به سوالات آنها چیست، اظهار کرد: آنچه که اروپایی‌ها می‌گویند از آن ابراز نگرانی می‌کنند و یا درخواست می‌کنند، با توجه به عملکرد و سابقه عملکردی آنها چندان قابل شنیدن نیست و اگر حرفی را بزنند، در برابر سخنان خود جواب قاطع و قانونی دریافت می‌کنند. صحبت‌هایی که آنها مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اگر ایران از برجام خارج شود، چنین و چنان می‌شود، خیلی مسموع نیست و در قالب برجام نمی‌گنجد.

وی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با برجام اظهار داشت: استحضار دارید که برجام به طرفین اجازه می‌دهد که اگر طرفی نقض عهد کنند، طرف مقابل نیز اقداماتی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایران در ابتدا به ساکن نقض عهد نکرده و تعهدات خود را اجرا کرده و ۱۵ گزارش آژانس موید این است که ایران علی‌رغم بدعهدی‌های طرف‌های مقابل به برجام و تعهدات خود پایبند بوده است، ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ابتدا به ساکن اقدام به کاهش تعهدات خود می‌کرد، شاید حرف‌های آنها قابل شنیدن بود ولی طبق ۱۵ گزارش آژانس ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده و اقداماتی که اکنون انجام داده، در قالب برجام و عکس‌العملی به عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل است، بنابراین حرف‌هایی که طرف‌های اروپایی در این زمینه می‌زنند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

موسوی تاکید کرد: تا زمانی که گام عملی و ملموس از سوی طرف‌های برجام برای اجرای تعهدات‌شان برداشته نشود و خواسته‌های ایران عملی نشود، ایران اقدامات خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چند روز دیگر از فرصت ارائه شده از سوی ایران باقی مانده و اگر ببینیم که از سوی آنها اقدام ملموسی انجام نشود، گام دوم را قاطعانه آغاز می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در فرصت باقی مانده که از سوی ایران به طرف‌های برجام اعلام شده، طرف‌های اروپایی معامله‌ای را در قالب اینستکس انجام دهند، آیا این ممکن است ایران در تصمیم خود جهت کاهش تعهدات برجامی و اجرای فاز دوم این تصمیم تجدیدنظر کند، گفت: ما صراحتاً خواسته‌ها و حق و حقوق خود را به طرف‌های مقابل اعلام کردیم. ما معتقدیم که باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام توازن ایجاد شود و با توجه به این موضوع نمی‌دانیم که ساز و کار اینستکس چه مقدار این توازن را برقرار می‌کند. اگر قرار باشد آنها در قالب این ساز و کار اقدام صوری انجام دهند، این موضوع ما را راضی نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر طرف‌های مقابل اراده کنند و به عنوان اجرای تعهدات خود مبلغ و معامله‌ای را در قالب این ساز و کار انجام دهند، باید دید که چقدر توانسته‌اند خواسته‌های ایران را تأمین کنند و چگونه می‌توانند خواسته‌های ما را تأمین کنند. ولی همان طور که گفتم اگر این اقدام، اقدامی عادی و صوری باشد، این موضوع ایران را راضی نمی‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان