کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران در برجام | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 18:28

کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران در برجام

شماره: 7526
Aa Aa

بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ایران می تواند اجرای تعهدات را لغو و به شورای امنیت ارجاع دهد.

بر اساس اعلام یک منبع نزدیک به برجام؛
کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران در برجام

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از برجام در یک گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه‌های ایران برای انجام اقدامات متقابل را اعلام می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر، یک منبع نزدیک به برجام درباره اقدامات متقابل ایران در واکنش به دور تازه تحریم‌ها به ایسنا گفت:

«کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.»

این فرد یادآور شده است که مقامات اتحادیه اروپا در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

وی گفته که ایران قصد ندارد توافق هسته‌ای را ترک کند. بلکه اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ناظر به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام درباره «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل به سازمان ملل متحد است. بر اساس بند ۲۶ چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ایران حق دارد اجرای تعهداتش را به شکل کلی یا جزئی لغو کند. بر اساس بند ۳۶ ایران می‌تواند توقف کلی یا جزئی تعهدات طرف مقابل را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. سازمان ملل آنگاه تصمیم می‌گیرد که آیا موضوع – در این مورد تحریم‌های آمریکا و عدم اجرای کامل تعهدات اتحادیه اروپا در قبال ایران – مصداق «عدم پایبندی اساسی» به شمار می‌آید.

یک روز قبل از سخنرانی تلویزیونی روحانی درباره اقدامات متقابل ایران، دو نشست در بروکسل برگزار می‌شود. کارشناسان وزارت خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در بروکسل در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۴ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و همچنین نشست کارشناسی ایران، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا درباره اینستکس با حضور پر فیشر (رئیس اینستکس) و علی‌اصغر نوری (مدیر عامل اینستکس در ایران) برگزار خواهد شد. محور این مذاکرات، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایالات متحده، عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای و همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر اینستکس است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان