یک فعال اصلاح طلب از مخالفت رهبری با استعفای جهانگیری خبر داد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 11:57

یک فعال اصلاح طلب از مخالفت رهبری با استعفای جهانگیری خبر داد

شماره: 7092
Aa Aa

علی صوفی گفته: جهانگیری در نامه‌ای به رهبری با بیان شرایط نوشته نمی‌تواند مفید باشد و اقتصاد مقاومتی هم پیش نمی‌رود اما ایشان مصلحت ندیده اند.

همه تخم مرغ‌های حسن روحانی شکست؛
یک فعال اصلاح طلب از مخالفت رهبری با استعفای جهانگیری خبر داد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با حضور در برنامه دست‌خط به اظهارنظر درباره مسائل روز پرداخت.

بخش هایی از مصاحبه را می خوانید:

 

 پخت و پزهای انتخابات مجلس ۹۸ را شروع کرده‌اید؟

با تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌توان گفت که بله مقدمه کار فراهم شده است.

شما و دوستان همفکر شما از سال ۹۲ یکسری پیروزی‌هایی را به دست آوردید. سال ۹۲ انتخابات ریاست جمهوری با ائتلافی که با رئیس‌جمهوری فعلی داشتید و بعداً در سال ۹۴ انتخابات مجلس و سپس انتخابات شوراها بود. از نتایجی که به دست آمده قطعاً راضی هستید. از عملکردها راضی هستید؟ فکر می‌کنید عملکردها آن چیزی بوده که مردم به خاطر آن رأی دادند؟

در رابطه با عملکرد طبعاً آن انتخاباتی که برگزار شد از نظر ارائه لیست مطلوب برای ما نبود، برای اینکه مجبور شدیم لیست حداقلی بدهیم.

چرا؟

برای اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری کاندیداهای اصلی ما مجال حضور پیدا نکردند؛ یعنی آقای خاتمی نتوانست حضور یابد و آقای هاشمی هم رد صلاحیت شد. خب وقتی کاندیدای حداکثری نداشته باشیم،با کاندیدایی که در حاشیه قرار می‌گیرد توقعات هم پایین می‌آید. برای همین گرچه آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری بیش از انتظار ظاهر شد ولی در دوره دوم با موانعی مواجه شد و آنچه انتظار بود مخصوصاً مردم انتظار داشتند حاصل نشد.

چه موانعی؟

به نظر من آقای روحانی به خاطر پرداختن به مذاکرات هسته‌ای یک مقدار در امور داخل کشور کمتر به اهدافی که در داخل مهم بود، پرداخت. بنابراین این باعث شد بعداً که برجام ناکام شد و در عمل با خروج آمریکا چالش سنگینی برای نظام به وجود آورد همه آن تخم مرغ‌ها که در یک سبد بودند، بریزند و بشکنند.

شما به عنوان فرد باتجربه پیش‌بینی می‌کردید که بعد از قضایایی که با خروج امریکا از برجام به وجود آمد، ما شاهد چنین نوساناتی با این شدت باشیم؟ منظورم نوسانات اقتصادی است.

من اصلاً پیش‌بینی نمی‌کردم. یعنی من فکر می‌کردم آمریکا تنها است و بقیه کشورها با ما خواهند بود،ولی به هر حال آن سیستمی که تاکنون در آمریکا با ترامپ همراهی کرد، توانست عرصه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد و گرچه آن ۵ کشور باقیمانده همچنان لفظاً و با کلام از برجام حمایت می‌کنند اما من فکر می‌کنم در مقابل آمریکا با ملاحظه رفتار کردند.

 

شما گفتید که حمایت اصلاح‌طلبان بود که اقبال عمومی آقای روحانی از ۱۳ درصد در سال ۹۲ به بالای ۵۰ درصد رسید و رئیس‌جمهور شد و روحانی مدیون اصلاح‌طلبان و عارف است. همین را اعتقاد دارید؟

بله. اعتقاد دارم.

بخش قابل توجهی از اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت آقای هاشمی کاملاً کنار کشیدند یعنی من در جلسه‌ای بودم که با ناراحتی و عصبانیت اظهار می‌کردند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و توصیه هم می‌کردند که آقای عارف هم کاندیدا نشوند. جو به این صورت بود ولی به هر حال مردم یک خواسته داشتند.

من به همراه آقای عارف به استان‌ها می‌رفتم. خواسته مردم را این طور دیدم که ائتلاف، کاندیدای واحد! نمی‌خواستند مثلاً سال ۸۴ تکرار شود. برای همین شورای مشورتی آقای خاتمی تدبیری اندیشید که بتواند یک کاندیدا معرفی کند.

 

شما گفته اید که حمایت بدون قید و شرط از نامزدی آقای روحانی در سال ۹۶ اشتباه بود. درست است؟

بله.

چرا؟ چه قید و شرطی می‌توانستید بگذارید؟

اگر ائتلاف بود، ائتلاف سازوکاری دارد. وقتی اسمش ائتلاف است یعنی اینکه ما دو گروه و دو جریان در کنار هم قرار می‌گیریم و در ادامه هم با هم خواهیم بود. ائتلاف تا دم در مجلس یا ائتلاف تا دم در ریاست جمهوری و کابینه معنا ندارد. باید این ائتلاف خودش را در کابینه نشان می‌داد ولی نشان نداد.

 رقبای شما بیان می‌کنند ۹۰ درصد سمت‌ها دست اصلاح‌طلبان است.

من این را نمی‌دانم به ویژه با قانون منع بکارگیری بازنشستگان فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبی هم باقی مانده باشد. (می‌خندد). استراتژی ما سلبی بود یعنی ما می‌گفتیم این مدیریت آقای احمدی‌نژاد نباید استمرار یابد. این نباید باشد و این برای کشور خطرناک است و هزینه‌های سنگینی برای ما به وجود آورده و قابل اعتماد نیست. هر کس دیگری باشد بهتر از این جریان است.

 اعتقاد دارید آقای جهانگیری از دولت بیرون بیاید بهتر است؟

به نفع خودش است.

به نفع خودش یا اصلاح‌طلبان؟

نه، به نفع خودش است. به نفع اصلاح‌طلبان را نمی‌توانم الان جمع‌بندی کنم. اینکه گفتم به نفع خودش است بالاخره دولت آن اعتباری را که در جریان انتخابات سال ۹۶ داشت به سرعت از دست داد و بالاخره الان ارزیابی از محبوبیت آقای روحانی خیلی پایین است.

چند درصد است؟ می‌دانید؟

من زیر ۱۰ درصد شنیدم. وصل شدن به چنین دولتی با چنین نارضایتی که وجود دارد جز هزینه کردن چیز دیگری ندارد. نمی‌دانم چه فایده‌ای دارد.

 

آقای جهانگیری الان به توصیه چه کسی ایشان مانده است؟ چون ما شنیدیم ایشان می‌خواهند از دولت بیرون بیایند.

این‌جور پخش شده که ایشان استعفا داد؛ تصمیم به استعفا گرفت یا استعفا داد. به دنبال آن استعفا چون رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی بود، باید اذن رهبری را هم می‌داشت. بنابراین نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و شرایط را بیان کردند که من نمی‌توانم مفید باشم و اقتصاد مقاومتی هم پیش نمی‌رود. لذا اجازه خواستند که استعفا بدهند ولی ایشان مصلحت ندیدند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان