آسمان عربستان به روی پروازهای اسرائیل باز شد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 7:47

آسمان عربستان به روی پروازهای اسرائیل باز شد

شماره: 18760
Aa Aa

اسرائیل با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری تیران و صنافیر موافقت کرده و مالکیت این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی باز می گردد.

با اعلام اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی؛
آسمان عربستان به روی پروازهای اسرائیل باز شد

اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی (GACA) با انتشار بیانیه ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به روی همه شرکت های هواپیمایی که الزامات این اداره برای عبور از حریم هوایی را برآورده می کنند باز شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، بنا بر آن چه در بیانیه اداره کل هوانوردی غیر نظامی عربستان آمده این تصمیم در چارچوب اهتمام این کشور برای پایبندی به تعهدات خود بر اساس «کنوانسیون شیکاگو» در سال 1944 میلادی (معاهده هوانوردی غیرنظامی بین المللی) مبنی بر عدم تبعیض میان هواپیماهای غیرنظامی مورد استفاده در ناوبری هوایی بین المللی گرفته شده است. حریم هوایی عربستان در راستای تکمیل تلاش ها با هدف تثبیت جایگاه این کشور به عنوان یک پلتفرم جهانی که سه قاره (آسیا، اروپا و آفریقا) را به هم پیوند می دهد و همچنین برای تقویت ارتباط هوایی بین المللی، به روی همه شرکت های هواپیمایی تامین کننده الزامات اداره برای عبور از حریم هوایی گشوده شده است.

دولت آمریکا اعلام کرد که از این اقدام استقبال می کند چرا که شامل هواپیماهای اسرائیل نیز می شود.

از این پس هواپیما‌های اسرائیل نیز اجازه خواهند داشت از آسمان عربستان سعودی برای پرواز به سمت هند و چین استفاده کنند.

گام عربستان ساعاتی بعد از آن برداشته شد که پایگاه آکسیوس گزارش داد رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری در تنگه تیران موافقت کرده است. این اقدام مسیر را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هموار می‌کند.

پایگاه آکسیوس نوشته این توافق که چندین ماه مذاکرات مخفیانه بر سر آن انجام شده است یک دستاورد سیاست خارجی مهم برای دولت جو بایدن در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

بر اساس توافق «کمپ دیوید» (میان مصر و اسرائیل) مصر متعهد شده که تیران و صنافیر را خلع سلاح و به درخواست تل‌آویو مبنی بر استقرار ناظران بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در این جزایر موافقت کند.

عربستان سعودی کنترل این دو جزیره را که دروازه ورود به بندر‌های «العقبه» و «ایلات» هستند در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد. اکنون رایزنی‌هایی سه‌جانبه در جریان است تا مالکیت این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی بازگردد.

  •  

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای تصمیم سعودی برای گشودن آسمانش بر روی هواپیماهای اسرائیل را تاریخی خواند.

وی در بیانیه ای اعلام کرد:

تصمیم تاریخی عربستان سعودی برای گشودن حریم هوایی خود برای همه هواپیماهای غیرنظامی از جمله هواپیماهایی که به مقصد اسرائیل و از مبدا اسرائیل پرواز می کنند گام مهمی در جهت ایجاد منطقه ای یکپارچه‌تر و با ثبات تر در خاورمیانه است. این موضوع که مدت ها مورد بحث و مذاکره بود، اکنون به لطف ماه‌ها دیپلماسی پایدار بین دولت من و عربستان سعودی، سرانجام به واقعیت تبدیل شده است. امروز من اولین رئیس جمهور ایالات متحده خواهم بود که از اسرائیل به جده در عربستان سعودی پرواز می کند. همانطور که ما این لحظه مهم را جشن می گیریم تصمیم عربستان سعودی می تواند حرکت به سوی یک پارچگی بیشتر اسرائیل و منطقه و از جمله عربستان سعودی را تسریع بخشد. من تمام تلاشم را از طریق دیپلماسی مستقیم و تعامل رهبر به رهبر انجام خواهم داد تا به پیشبرد این روند پیشگامانه ادامه دهم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان