آغاز ساخت سامانه دفاع موشکی آمریکا برای عربستان | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 21:43

آغاز ساخت سامانه دفاع موشکی آمریکا برای عربستان

شماره: 7004
Aa Aa

تاد، جدیدترین و پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی آمریکاست و عربستان‌سعودی پس از امارات دومین خریدار بین‌المللی آن به شمار می‌رود.

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد؛
آغاز ساخت سامانه دفاع موشکی آمریکا برای عربستان

اولین گام در راستای تحویل سامانه دفاع موشکی آمریکا به عربستان‌سعودی برداشته شد و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در قراردادی مراحل ساخت این موشک‌ها آغاز شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که قراردادی با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین برای ساخت سامانه دفاع موشکی تاد منعقد کرده که در مرحله اولیه شامل ۹۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است. آن طور که در این بیانیه آمده، وزارت دفاع آمریکا به نمایندگی از سوی عربستان‌سعودی این قرارداد را بسته است.

این قرارداد شامل اجرای مراحل اولیه مهندسی، تهیه تجهیزات آزمایشی و فراهم‌کردن امکانات آموزش پرسنل و خدمه این تجهیزات است. وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر تخمین زده بود که هزینه کلی فروش سامانه‌های دفاع موشکی تاد به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

تاد جدیدترین و پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی آمریکاست و عربستان‌سعودی دومین خریدار بین‌المللی این سامانه‌ها به شمار می‌رود.

امارات متحده عربی اولین کشوری بود که سال ۲۰۱۱ این سامانه‌ها را سفارش داد و دو سامانه درخواستی امارات در سال ۲۰۱۶ به مرحله اجرائی رسیدند. فروش سامانه دفاع موشکی تاد بخشی از قرارداد نظامی ۱۱۰ میلیارددلاری عربستان و آمریکاست که سال ۲۰۱۷ در دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک سلمان، پادشاه عربستان‌سعودی امضا شد. قرار است تجهیزات نظامی قیدشده در این قرارداد طی ۱۰ سال به عربستان‌سعودی تحویل داده شود و فروش تاد هم اولین مرحله اجرائی این قرارداد است.

خبر آغاز اولین مرحله تحویل این سامانه‌ها به عربستان‌سعودی در حالی منتشر شد که رابطه ریاض و واشنگتن به چندین دلیل از سوی هر دو حزب آمریکا در حال بررسی است.

قانون‌گذاران هر دو حزب از نحوه واکنش دولت ترامپ به کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ناراضی هستند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که دستور قتل خاشقجی از سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی صادر شده بود. هرچند عربستان خود این ادعا را رد کرده است.

قرار بود دولت آمریکا تا ماه فوریه گزارشی از قتل خاشقجی به کنگره آمریکا ارائه دهد اما این گزارش تا این موعد ارسال نشد و همین موضوع سناتور‌های آمریکایی را خشمگین کرده است.

بر اساس گزارش‌ها ترامپ گفته است که خرید سلاح‌های آمریکایی از سوی عربستان‌سعودی و همکاری این کشور برای مقابله با ایران بیش از آن ارزش دارد که چنین مسئله‌ای پیگیری شود و روابط ریاض و واشنگتن به خطر بیفتد.

هر دو دولت در مورد آنچه که خطر حکومت ایران برای صلح و ثبات منطقه می‌دانند هم‌عقیده هستند.

در پاییز سال ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا با تسلیم درخواست تأیید فروش این تسلیحات به عربستان توسط کنگره گفت که فروش تجهیزات موشکی تاد به عربستان برای امنیت ایالات متحده و متحدان و دوستان این کشور و منافع آنان در منطقه در برابر تهدیدات ایران و سایر منابع خطر لازم است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان