آمریکا از ایران خواسته «معامله قرن» را بپذیرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 23:49

آمریکا از ایران خواسته «معامله قرن» را بپذیرد

شماره: 7476
Aa Aa

معامله قرن اصطلاحی است که به طرح دولت آمریکا برای سازش اسرائیل و فلسطین اطلاق می‌شود. این طرح قرار است بعد از ماه رمضان ارائه شود.

یک روزنامه عربی مدعی شد؛
آمریکا از ایران خواسته «معامله قرن» را بپذیرد

یک روزنامه عربی مدعی شد که آمریکا ضمن رد پیشنهاد ایران برای تبادل زندانیان به این کشور پیشنهاد داده است که به عنوان حُسن نیت «معامله قرن» را بپذیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فرارو، روزنامه کویتی «الجریده» از قول منبعی در وزارت خارجه ایران مدعی شد واشنگتن به تهران اطلاع داده است که حل مشکلاتش با آمریکا می‌تواند از موافقت با «معامله قرن» آغاز شود. معامله قرن اصطلاحی است که به طرح دولت آمریکا برای سازش اسرائیل و فلسطین اطلاق می‌شود که قرار است بعد از ماه رمضان ارائه شود.

بنا به ادعای منبع الجریده، آمریکا پیشنهاد ایران برای تبادل زندانیان را نپذیرفته و ادعا کرده است که آمریکایی‌های زندانی در ایران مرتکب هیچ جرمی نشده و به خاطر مسائل سیاسی زندانی شده‌اند. برخلاف ایرانیان زندانی در آمریکا که مرتکب جرم‌هایی شده‌اند. به گفته این منبع، آمریکایی‌ها ممکن است با آزادی تعداد محدودی از زندانیان ایرانی در آمریکا و نه همه آن‌ها، موافقت کند.

منبع الجریده ادامه داد میانجیگر اروپایی به تهران اطلاع داده که موضوع تبادل زندانیان از لیست درخواست‌های دوازده‌گانه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جدا نیست و تهران نباید توقع داشته باشد که قبل از اجرای این درخواست‌ها فشار‌ها یا تحریم‌ها کمتر شود و آغاز گفتگو‌ها برای یک توافق جدید، به برنامه هسته‌ای محدود نخواهد بود، بلکه برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ایران در منطقه را هم شامل خواهد شد.

علاوه بر این، میانجیگر اروپایی به مقامات ایرانی اطلاع داده است که اگر تهران در اجرای «معامله قرن» مشارکت کند و مانع از اجرای آن نشود، واشنگتن این امر را یک حُسن نیت تلقی خواهد کرد و در مقابل از فشار‌ها خواهد کاست. اما این بدین معنا نیست که آمریکایی‌ها درخواست‌های دوازده‌گانه را کنار خواهند گذاشت.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان