ایران حمله به پنجشیر را به اشد وجه محکوم کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 1:53

ایران حمله به پنجشیر را به اشد وجه محکوم کرد

شماره: 14743
Aa Aa

ایران تا ابد منتظر نمی ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم فشار بر مردم ایران وارد کند و به تعهدات خود عمل کند. این پنجره برای واشینگتن محدود است.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران حمله به پنجشیر را به اشد وجه محکوم کرد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه  ایران در نشست خبری خود  گفت:

اخباری که از پنجشیر می رسد اخبار نگران کننده ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و موضوع دخالت خارجی را در دست بررسی داریم اما هر گونه مداخله خارجی در امور افغانستان از نظر ما محکوم است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، اوتصریح کرد:

طالبان باید به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین الملل پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر، قطعی آب و برق آن ها و محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی و تأسف است. باید حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین الملل در این منطقه رعایت شود. ایران تمام مساعی خود را به کار می برد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. باید خواست و اراده مردم افغانستان در این کشور حاکم شود و نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. تذکر جدی می دهیم. باید تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود. ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می کند. نهادهای بین المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه جدی دارند که صلح و آرامش در افغانستان را تضمین کنند و ما نیز انشاءالله تلاش خواهیم کرد که با کمک تمام گروه های افغانستانی روند تحول صلح و امنیت در این کشور را تسهیل کنیم. رفتار دولت آتی و گروهی که قدرت را در افغانستان دست می گیرد، نوع رفتار جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بین الملل را مشخص می کند و هرچقدر این دولت مسئولانه تر رفتار کند پاسخ مناسب تری دریافت می کند.

خطیب زاده با اشاره به نوع تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اظهار کرد:

روابط ایران و آژانس فنی و محترمانه است. مفاهمه درست و عمیقی بین دو طرف است و امیدواریم که بقیه دخالتی در این مفاهمه نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:

تحریم های ظالمانه آمریکا یکی از موانع مهمی بوده است که طی ماه های گذشته مانع خرید واکسن از سوی ایران بوده است. همین امروز که با شما صحبت می کنم منابع مالی ما در سیستم کواکس به دلیل تحریم های آمریکا دریافت نشده است و علیرغم اینکه چندین میلیون دوز از کواکس خرید کرده ایم بانکی که باید پول ها را انتقال دهد به خاطر تحریم ها این کار را انجام نداده البته این دلیلی نبوده، نیست و نخواهد بود که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران از تمام مسیرها و ظرفیت های خود استفاده نکند که تحریم ها را شکست دهد و به عنوان حافظ جان و ناموس مردم در راستای تأمین حقوق آن ها تلاش نکند. با تلاش های صورت گرفته تاکنون چندین میلیون دوز واکسن وارد شده است. تاکنون چندین میلیون دوز واکسن با نقش مستقیم وزارت خارجه وارد کشور شده است و بر این اساس وزارت خارجه به عنوان تنها مرجع صلاحیت دار تأیید و مشخص کرده است که کدام واکسن وارد شود و کدام واکسن وارد نشود و ما بر این اساس حرکت کرده ایم. وزارت خارجه در مرحله جذب کمک ها، امکانات و منابع بین المللی برای مبارزه با کرونا و همچنین تسریع واردات واکسن کرونا نقش کلیدی و اساسی را داشته است. با تلاش های صورت گرفته در مدت اخیر نزدیک به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از چین واردات واکسن داشته ایم و چندین میلیون دوز نیز از سبد کواکس وارد کشور شده است. این تلاش ها در هفته جاری تشدید خواهد شد. حداقل ۲۰ میلیون دوز تا سه هفته آینده در ماه جاری میلادی (سپتامبر)وارد کشور خواهد شد و این ها علاوه بر واکسن هایی است که به صورت مقطعی و ناگهانی که مذاکرات مربوط به آن ها به نتیجه می رسد، خواهد بود. در ماه آینده میلادی یعنی اکتبر نیز چند ده میلیون واکسن وارد کشور می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: 

گفت وگوهای وین کاملا فنی و برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط آمریکا و طرف های دیگر است و مذاکراتی برای رسیدن به متن جدید و پذیرش تعهدات جدید نیست. این ایران نبوده که برجام را ترک کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. این آمریکا بوده که برجام را نقض کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است. ایران همواره در میز مذاکره و اتاق برجام بوده است و این آمریکاست که باید مجوز ورود به اتاق مذاکره و میز برجام را بگیرد. مقامات آمریکا باید جایگاه خود را بدانند. آن ها سال هاست که اقدام به تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران کرده اند و باید بدانند که ایران تا ابد منتظر نمی ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم فشار بر مردم ایران وارد کند و ایران تا ابد منتظر نمی ماند که آمریکایی ها به تعهدات خود عمل کنند. این پنجره برای واشینگتن پنجره محدودی است و امیدواریم که مقامات آمریکایی با یک دستور کار و برنامه مشخص در وین برای اجرای تعهدات خود و رفع تحریم ها حضور پیدا کنند. اصل گفت وگوها انجام خواهد شد و ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده که مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده ادامه پیدا می کند. این گفت وگوها باید تأمین کننده منافع ایران و ملت ایران باشد که متأسفانه در چند سال گذشته با نقض مکرر آمریکا و بی عملی اروپایی ها این منافع برای ایران و مردم ایران تأمین نشده است. این مذاکرات باید تضمینی باشد برای اینکه منافع رفع تحریمی مندرج در برجام برای ایران بی کم و کاست اجرا و تأمین شود و با این هدف و رسالت حتی یک ساعت هم برای رفع این تحریم های ظالمانه معطل نکرده و نخواهیم کرد. طرف آمریکایی باید بداند که با ذهنیت دوران ترامپ نمی تواند به نتیجه ای جز شکست حداکثری دست پیدا کند. آن ها باید با دستور کار واقعی به وین بیایند و به اجرای کامل تعهدات شان در برجام پایبند باشند و این چیزی است که به سرعت می تواند همه ما را به نتیجه برساند.

خطیب زاده تصریح کرد:

تا زمانی که مردم لبنان نیاز به سوخت ایران داشته باشند ایران این مسیر را در چارچوب های خود ادامه می دهد و نه رژیم صهیونیستی و نه کس دیگری نمی تواند در این تجارت مشروع دخالت کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان