آمریکا باید به عنوان متهم نقض حقوق بشر محاکمه شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 18:29

آمریکا باید به عنوان متهم نقض حقوق بشر محاکمه شود

شماره: 10138
Aa Aa

سید ابراهیم رئیسی  با بیان این که فقر به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نیست گفته در آمریکا شاهد یک نژادپرستی نظام‌مند هستیم.

رییس قوه قضاییه ایران مطرح کرد؛
آمریکا باید به عنوان متهم نقض حقوق بشر محاکمه شود

سید ابراهیم رئیسی در رزمایش برکت امام خمینی (ره)  گفت:

روابط اجتماعی و اقتصادی در جامعه باید مبتنی بر عدل باشد و در همین زمینه امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آموزه‌هایی داشتند که در صحیفه نور جمع آوری شد و همچنین در رهنمودهایشان در آغازین روزهای انقلاب اسلامی از اهداف مهم انقلاب اسلامی را اجرای عدالت در همه حوزه‌ها بیان کردند.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: عدالت وسیع ترین و گسترده ترین مقوله‌ای است که در همه حوزه‌ها وجود دارد و مفهومی بسیار گسترده و فراگیر است که عدالت اجتماعی، اقتصادی، انفسی و آفاقی از آن جمله است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، رییسی با بیان اینکه جامعه باید مبتنی بر عدل باشد یادآور شد: یکی از محورهایی که مدنظر امام خمینی(ره) بود عدالت در جامعه و عقلانیت است. این موارد سنگ بنای جامعه اسلامی ما به شمار می‌رود که البته تلاش‌های بسیاری نیز در طول انقلاب اسلامی برای تحقق آنها انجام شده اما بازنگری به این موضوع ضروری است.

وی با بیان اینکه فقر، امر مذمومی است گفت: فقر امری است که محصول بی عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه است که این موضوع به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نیست و باید چهره زیبای جامعه اسلامی را از لکه‌های نازیبای فقر بزداییم.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: ماموریت نهادهای انقلاب اسلامی آن است که محرومان، فقرا و نیازمندان، احساس محرومیت، فقر و نیاز نکنند و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

رییسی گفت: دولت، ملت، نیرو‌های مسلح و مردم با هر چه که در اختیار داشتند به میدان آمدند و این موضوع از جلوه‌های زیبایی است که باید در سالگرد رحلت امام راحل (ره) ثبت کرد و به رخ جهانیان کشید. این کار در پرتو آموزه‌های دین و رهبران دینی است؛ البته بسیاری از کشور‌ها امروزه دچار استیصال شده اند و می‌بینید که چه شرایط و وضعیتی امروز در دنیا وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این حرکت مردمی را انجام داده و ۴ میلیون بسته را به فقرا و نیازمندان اهدا می‌کند اما در کشور‌های غربی می‌بینید که با محرومین و مستضعفان چه می‌کنند. آنچه که شما در صحنه تلویزیون از حرکت پلیس آمریکا نسبت به یک رنگین پوست آمریکایی دیدید، عبارت از آمریکای بی نقاب است؛ بدان معنا که آمریکای بی نقاب همین جلوه برخورد پلیس آمریکا با یک سیاه پوست است.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: دنیا باید رفتار آمریکایی‌ها با حقوق مردم را ببیند و به همین دلیل است که فریاد امام بزرگوار ما برای استکبار ستیزی به ویژه نسبت به آمریکا بلند شد و همواره مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند که باید روحیه استکبار ستیزی در جامعه وجود داشته باشد تا همگان چهره و حقیقت استکبار را ببینند.

رییسی تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ و اندیشه امام (ره) بررسی را کنیم، دوگانه استکبار و استضعاف را در آموزه‌های ایشان متوجه خواهیم شد. امام فرمودند یک موی کوخ نشینان و محرومان را به کاخ نشینان ترجیح می‌دهند.

وی افزود: معتقدیم سه قسم خدمت وجود دارد؛ نخست خدمت مادی گرایانه است. در بسیاری از کشورها موسسات خیریه فراوان است اما محور این خدمت منفعت گرا است و حتی خودشان نیز عنوان می کنند که منافع ما ایجاب می کند تا این خدمت را داشته باشیم. دومین قسم از خدمت، خدمتی است که مبنای اومانیستی دارد و در واقع انسان مدارانه است یعنی برای انسجام اجتماعی معتقد هستند که باید به فقرا خدمت کرد که البته نوع بدی نیست اما خدمتی که امام به ما یاد دادند، خدمتی است که درباره آن فرمودند خدمت به مردم، خدمت به خداست. حال باید دید کدام خدمت به مردم است که خدمت را به نام خدا رقم می زند؟ پاسخ، خدمتی است که به فقرا و نیازمندان بدون منت و در راه خدا انجام شود. امروز هم خدمتگزاری در کشور جمهوری اسلامی ایران و هم آنچه که در مغرب زمین به ویژه در آمریکا نسبت به مردم انجام می‌گیرد، پیش روی جهانیان است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: همه می‌بینند که در آمریکا چگونه با مردم مبتلا به کرونا رفتار می‌شود. صد هزار نفر با سوء مدیریت آمریکایی‌ها کشته شدند و همه به این قضیه واقف هستند. امروز حقوق اولیه انسان در آمریکا نابود می‌شود اما حقوقدانان و داعیه داران حقوق بشر فریاد بر نمی‌آورند. چگونه است که حقوق اولیه انسان در آمریکا زیر پا گذاشته می‌شود؟ امروز آمریکا نه فقط به عنوان یک مدعی حقوق بشر بلکه به عنوان یک متهم باید در مجامع بین‌المللی دنیا محاکمه شود که چگونه حقوق اولیه انسان را زیر پا می‌گذارد و نابود می‌کند.

وی ادامه داد: امروز فقط بحث رنگین پوستان و سیاه پوستان آمریکا مطرح نیست بلکه ما شاهد یک نژادپرستی نظام‌مند هستیم که در نظام سلطه و آمریکا حاکم است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز نژادپرستی در آمریکا نظام‌مند شده است عنوان کرد: آن حرکت صرفاً حرکت یک نیروی پلیس نبود بلکه تجلی خوی استکباری بود که در تمام زوایای نظام سلطه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با کرونا گفت: اولین علت موفقیت ما در مبارزه با کرونا بدون تردید، هدایت های رهبری در به خط کردن همه ظرفیت‌های کشور بود. دولت، ملت، نهادها و نیروهای مسلح با تمام ظرفیت پای کار آمدند. همچنین آرامش دادن به مردم نیز در این قضیه بسیار نقش داشت.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در هر قضیه ای که ما در آن موفق شدیم، نقش مردم برجسته بوده است. در مبارزه با کرونا هم مردم به میدان آمدند و این رمز موفقیت ما بود. اقناع افکار عمومی از سوی رسانه ملی و مجموعه رسانه‌ها و نخبگان و خصوصاً کارشناسان بهداشت و درمان باعث شد که مردم در مبارزه با کرونا جدی باشند. اقناع افکار عمومی برای آنکه مردم در روز ۱۳ فروردین از خانه هایشان بیرون نیایند، بسیار نقش داشت و مردم قانع شدند که به توصیه ها عمل کنند.

رییسی افزود: الان هم مردم در سراسر کشور دلشان می تپد که کنار حرم امام(ره) باشند اما قانع شدند که نیامدن به مصلحت است. باید با مردم سخن گفت و قانع‌شان کرد‌. اقناع افکار عمومی توسط کارشناسان بهداشت و درمان در موفقیت ما در مبارزه با کرونا بسیار نقش آفرین بود. نقش دولت، نیروهای مسلح و سایر نهادها در مبارزه با کرونا نیز بسیار ارزشمند و ستودنی بود.

وی افزود: در دوران پساکرونا طبیعتاً ممکن است مشکلاتی را در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم که ان‌شاءالله با همین یکدلی و انسجام اجتماعی و آهنگ واحد در دولت و ملت و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، امور را دنبال کنیم‌‌.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان