آمریکا: به تاسیسات نفتی عربستان از جنوب ایران حمله شده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 6:00

آمریکا: به تاسیسات نفتی عربستان از جنوب ایران حمله شده است

شماره: 8518
Aa Aa

ادعا شده است که تعدادی موشک و پهپاد از داخل خاک ایران و از جنوب این کشور تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌اند.

از نقطه‌ای در شمال خلیج فارس؛
آمریکا: به تاسیسات نفتی عربستان از جنوب ایران حمله شده است

رسانه‌ها به نقل از مقامات آمریکایی می‌گویند که این کشور منشا حملات را شناسایی کرده و ادعا شده است که تعدادی موشک و پهپاد از داخل خاک ایران و از جنوب این کشور تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از بی بی سی، مقامات آمریکایی به شبکه خبری "سی بی اس" گفته‌‌اند که این حملات از نقطه‌ای در شمال خلیج فارس صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش، سامانه‌های دفاع موشکی عربستان همگی به سمت جنوب و یمن معطوف هستند و در قبال موشک‌هایی که از شمال می‌آیند کارآیی ندارند.

این ادعاها در حالی مطرح شده که ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

این خبر در حالی منتشر شد که پیش‌تر، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته بود فرانسه نمی‌داند حمله به تاسیسات نفتی عربستان از کجا انجام شده و این کشور "تا این لحظه شواهدی ندارد که نشان دهند این پهپادها از اینجا یا آنجا آمده‌اند و من نمی‌دانم آیا کسی این شواهد را دارد."

لودریان در قاهره به خبرنگاران گفت: "مقامات عربستان پیشنهاد کرده‌اند که کارشناسان بین‌المللی و سازمان ملل را در تحقیقات درباره واقعیت‌ها و منشا حملات مشارکت داشته باشند."

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا تلفنی گفتگو کرد و طبق بیانیه دولت بریتانیا، دو رهبر بر اهمیت تنش‌زدایی در منطقه تاکید و توافق کردند که با همکاری با یکدیگر و متحدانشان واکنشی مشترک به حمله به تاسیسات نفتی عربستان نشان دهند.

مرکل که به اردن سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با ملک عبدالله پادشاه اردن گفت برجام تنها راه محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است: "ما بر این باوریم که توافق برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی هسته‌ای نظامی سنگ بنایی است که باید به آن برگردیم. اما فهرستی طولانی از دیگر مسائل ایران هم هست از جمله برنامه موشک‌های بالستیک و دخالت در سوریه. در روزهای گذشته تنش در منطقه افزایش یافته و آلمان همواره طرفدار تنش زدایی است و راه‌حل‌های درازمدت فقط از طریق سیاسی امکان‌پذیر است."

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان