آمریکا در مقابل تمام اقدامات نگران کننده ایران خواهد ایستاد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:01

آمریکا در مقابل تمام اقدامات نگران کننده ایران خواهد ایستاد

شماره: 13342
Aa Aa

بلینکن می گوید ایران چالش ها و نگرانی های واضحی ایجاد می‌کند از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه، حمایت از تروریسم و سرکوب حقوق بشر در داخل.

وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد؛
آمریکا در مقابل تمام اقدامات نگران کننده ایران خواهد ایستاد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در میز گردی که به شکل مجازی با خبرنگاران مرکز آزادی مطبوعات آمریکا برگزار شد گفت:

 ایران چالش ها و نگرانی های واضحی ایجاد می‌کند از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه، حمایت از تروریسم و طبعا نگرانی هایی که درباره سرکوب حقوق در داخل آن داریم و درباره یک برنامه هسته ای که سال ها در جامعه جهانی نگرانی های عمیقی درباره اهداف ایران ایجاد کرده همچنین درباره ظرفیت رو به افزایشش برای تولید بالقوه یک سلاح هسته ای و مواد شکافت پذیر که خودش یک جور سلاح است. ما درباره تمام آن ها نگرانیم. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، بلینکن ادامه داد:

چند سال پیش با شرکای اروپایی، روسیه و چین در مذاکراتی با ایران مشارکت کردیم که بر نگرانی هایمان درباره برنامه هسته ای اش متمرکز بود. توافقی که حاصل شد یعنی برجام در قطع دسترسی ایران به ظرفیت تولید مواد شکافت پذیر برای یک سلاح در کوتاه مدت کار موثری انجام داد. آن چه به آن زمان گریز می گویند، مدت زمانی را که طول می کشید ایران برای یک سلاح اتمی مواد شکافت پذیر بسازد را هم برای مدتی بیش از یک سال به تعویق انداخت. سرزده ترین مقررات نظارت ها و بازرسی هایی را داشت که تا به حال در یک توافق کنترل تسلیحاتی درباره اش مذاکره شده است اما با وجود این که درباره آن توافق مذاکره کردیم و حتی آن را به نتیجه رساندیم به وضوح گفتیم که هر وقت لازم باشد علیه فعالیت های ایران در زمینه های دیگری که قابل اعتراض بدانیم، تهدیدی علیه صلح و امنیت ایجاد کنند از جمله حمایت از تروریسم، فعالیت های ثبات زدا در منطقه، حقوق بشر وارد عمل می شویم. این دقیقا کاری است که هنوز انجام می دهیم. 

بلینکن افزود: بنابراین این موارد اصلا مغایرت ندارند. مهم است هر جا که بتوانیم و هر قدر موثر که بتوانیم به چالش های ایجاد شده از جانب ایران بپردازیم. توانستیم این کار را در زمینه برنامه هسته ای آن انجام دهیم در حالی که سرسختانه در مقابل اقدامات در زمینه های دیگر ایستاده ایم. این سیاست ماست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان