آمریکا می گوید پیشرفت در مذاکرات وین اندک بوده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 16:34

آمریکا می گوید پیشرفت در مذاکرات وین اندک بوده است

شماره: 16278
Aa Aa

لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا در این راستا خواهد برداشت همگام با گام‌هایی خواهد بود که ایران باید در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

با اعلام ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛
آمریکا می گوید پیشرفت در مذاکرات وین اندک بوده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

در صورتی که طرف‌های مذاکره در وین به توافقی برای بازگشت متقابل تهران و واشینگتن به برجام برسند لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا در این راستا خواهد برداشت همگام با گام‌هایی خواهد بود که ایران باید در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او فرصت باقیمانده برای رسیدن به توافق را زمانی توصیف کرد که کارشناسان و مسئولین دولت بایدن به این نتیجه برسند منافعی که از توافق هسته‌ای شش سال پیش انتظار می‌رفت دیگر دست‌یافتنی نیست.

پرایس با اشاره به اینکه برجام امکان تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران را کاهش می‌داد و این به نفع منافع ملی آمریکا بود گفت:

«با توجه به ادامه افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران این واقعیت برای مدت زمان زیادی دیگر صادق نخواهد بود و به این دلیل اولویت ما رسیدن به توافق و اجرای کامل تبعیت متقابل از برجام است.»

او «زمان باقیمانده» را «چند هفته» ذکر کرد و تأکید داشت که دیگر چند ماه نیست.

پرایس ضمن اذعان به این موضوع که در هفته نخست «اندکی پیشرفت» در زمینه هم‌نظری در خصوص لغو تحریم‌ها و عقب‌نشینی‌های هسته‌ای ایران وجود داشته گفت:

«ایران باید در این زمینه خویشن‌داری کرده و مذاکرات را با جدیت پیگیری کند.»

وی افزود:

آمریکا به متحدان خود که در این مذاکرات به طور مستقیم با ایران گفت‌وگو می‌کنند به دقت گوش می‌کند تا جدیت و حسن نیت ایران را بسنجد.

  •  

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس گفت:

دور هشتم مذاکرات وین ادامه دارد. دیدارهای غیررسمی فشرده‌ای به اشکال مختلف برگزار می‌شوند. کار بر روی لغو تحریم‌ها علیه ایران، مسائل هسته‌ای و توالی اقدامات برای احیای برجام ادامه دارد.

اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت در این مذاکرات گفت:

همین حالا هم شاهد این پیش‌رفت هستیم و «واضح‌تر می‌توان دید که موانع اصلی کجا قرار دارند».

  • نخست وزیر انگلیس نیز در سخنانی گفت که زمان برای نجات توافق هسته ای امضا شده ایران با قدرت های بزرگ در سال ۲۰۱۵ میلادی رو به اتمام است.

بوریس جانسون در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد:

«انگلیس می خواهد مذاکرات وین به احیای کامل توافق هسته ای منجر شود اما ما به حسن نیت ایران نیاز داریم. درب دیپلماسی باز است اما زمان برای دستیابی به توافق رو به اتمام است».

  •  

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت بایدن به گفته‌های ابراهیم رئیسی در مورد محاکمه دونالد ترامپ بابت نقش او در ترور سردار قاسم سلیمانی گفت:

«من هیچ نظر مستقیمی در مورد نظرات او ندارم. باید توجه داشته باشیم که او سیاست‌های خاص خود و مخاطبان خاص خود را دارد و مانند بسیاری از سران در سایر کشورها با آنها صحبت می‌کند.»

او در پاسخ به تاثیر سخنان رئیسی بر مذاکرات جاری احیای برجام در وین گفت:
 
«هفته گذشته پیشرفت نسبتا کمی در مذاکرات حاصل شد و ما امیدواریم که این هفته بر اساس آن پیشرفت‌ها شتاب بیشتری را شاهد باشیم. آن چه واضح است این است که اگر به زودی به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به پایبندی [به مفاد برجام] با توجه به اقدامات شتابان هسته‌ای کنونی ایران نرسیم توافق برجام [از منافع] تهی خواهد شد. اولویت ما همچنان دستیابی و اجرای یک بازگشت سریع متقابل [به رعایت برجام] است و من انتظار دارم که این مذاکرات روی موضوعات مورد بحث متمرکز شود نه اظهارات هر یک از رهبران در سراسر جهان.»

شایان ذکر است رئیسی خواستار برگزاری «یک دادگاه عادل» برای محاکمه مقامات دولت پیشین آمریکا - از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و مایک پمپئو وزیر خارجه دولت او – شده و گفته بود که آنها باید «قصاص» شوند و «حکم خدا در مورد آنها جاری شود.»

رئیسی با تهدید دولتمردان آمریکا گفت که در صورت عدم برگزاری چنین دادگاهی «دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.»

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان