آن ها که نقد می کنند خودشان چه کرده‌اند؟ | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 15:09

آن ها که نقد می کنند خودشان چه کرده‌اند؟

شماره: 11419
Aa Aa

روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته انگار که خداوند عده ای را خلق کرده که نقد کنند؛ سیاه‌نمایی و تخریب دولت را لااقل تا پایان کرونا تعطیل کنیم.

شرایط، جنگی است؛
آن ها که نقد می کنند خودشان چه کرده‌اند؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت گفت:

امنیت منطقه و امنیت مرزی ما برای ما مهم است و حدود 10 روز است که این جنگ بین دو کشور در قره‌باغ شروع شده که در کنار مرزهای ماست و یکی از تاکیدات مهم من در صحبتم با رئیس‌جمهور آذربایجان و صحبت قبلی‌ام با نخست وزیر ارمنستان مسئله توجه به امنیت ایران بوده است. ما از جنگ متأسفیم و جنگ باید پایان یابد و ادامه آن به نفع هیچ‌کسی نیست؛ ما حقوق مردم آذربایجان را محترم می‌شماریم و راه هیچ مسئله‌ای آتش و جنگ و خون نیست و ما برای راه‌حل‌های دیگر این مسئله آمادگی داریم که کمک کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی تصریح کرد:

امنیت ما مهم است و اینکه تعدادی گلوله به خاک ما اصابت کند، اصلا برای ما قابل قبول نیست و هر دو دولت همسایه که با آن‌ها رابطه خوبی داریم و از آذربایجان به‌عنوان برادر و ارمنستان به‌عنوان همسایه‌مان می‌خواهیم که به این مسئله توجه کنند. ما سال‌ها جنگیده‌ایم و سردار شهید سلیمانی ما در میدان بوده تا تروریست‌ها در منطقه و در کنار مرز ما قرار نگیرند، به‌همین علت در سوریه و عراق جنگیدیم و به مردم آن‌ها کمک کردیم. اگر بنا باشد عده‌ای، تروریست‌ها را به نزدیک مرزهای ما بیاورند غیرقابل قبول است و این لحن با صراحت به مسئولین آذربایجان و ارمنستان گفته شده است. باید حواس‌ها جمع شود که این جنگ به جنگِ منطقه‌ای گسترش نیابد. افرادی که در آتش جنگ می‌دمند بدانند که این به نفع هیچ‌کسی نخواهد بود و همه باید حقوق ملت‌ها را رعایت کنند و بدانند راه حل این مسئله، جنگ نیست.

روحانی گفت:

باید کار و فعالیت سیاسی انجام شود و هر کشوری حقوق همسایه‌اش را بدهد و اشغال برای ما قابل قبول نیست. امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود و خودشان هم با گذشت زمان احساس می‌کنند که جنگ آن‌ها را به اهداف‌شان نمی‌رساند و امیدواریم به طریق صلح‌آمیز به حقوق حقه خود برسند.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید مانند زمان جنگ هشت ساله همه کنار هم باشیم گفت:

یک عده گویا کلا مسئولیت خود را نقد کردن می‌بینند. انگار که خداوند آنان را خلق کرده که نقد کنند. البته نقد کردن خوب است منتها فقط نقد کردن؟ هیچ کاری دیگری نمی‌شود کرد؟ هیچ کمکی نمی‌شود انجام داد؟ لااقل در کنار نقد بگویند که اول خودشان چه کرده‌اند؟ هم‌حزبی‌ها و هم‌فکران خودش چه کرده‌اند؟ این را هم بگویند. می‌گویند ارزش پول ملی کم شده است. بانک مرکزی چه کند؟ شما بگویید که جز برنامه‌های فعلی چه کاری از دست بانک مرکزی برمی‌آید؟ در کنار نقدهای‌شان برنامه‌ای هم ارائه دهند. البته کسانی که نقد می‌کنند خودشان می‌دانند که وضعیت ما چطور است و می‌دانند که دشمن دربرابر ما چطور همه قول و قرارهای خود را زیر پا گذاشته است اما دولتمردان و مسئولان ما باید درباره کارهایی که می‌کنند به مردم توضیح دهند. حالا بخشی از مسائل هست که برای مصلحت نمی‌توانیم بگوییم چون دشمنان ممکن است از آن سوءاستفاده کنند اما آنچه که صورت گرفته و کارهایی که انجام شده را باید به اطلاع مردم برسانیم.

وی تأکید کرد: خدمت ملت عزیز و بزرگوار ایران عرض می‌کنم که یک ساعت هم یک مسئول دولتی در این شرایط دست روی دست نگذاشته است. من دارم این را می‌بینم. شرایط، جنگی است. همه دارند کار می‌کنند که وضعیت بهتر شود. از صبح کار که خود را آغاز می‌کنند به دنبال بهبود شرایط هستند. من از همه خواهش می‌کنم که سیاه‌نمایی و تخریب دولت را لااقل تا پایان کرونا تعطیل کنیم. حالا الان که کرونا و تحریم را باهم داریم اما لااقل تا پایان کرونا سیاه‌نمایی را کنار بگذاریم. والله، بالله هرچه اختلاف ما بیشتر شود، دشمن بیشتر استفاده می‌کند. اینهمه «رحما بینهم» را از قرآن شنیدیم، پس با خودمان مهربان باشیم و «اشدا علی الکفار» شویم، یعنی فریاد خود را به سر آمریکا بکشیم. بیاییم و دوستی را بین خودمان برقرار کنیم چرا هرچیزی را به دعوا و جدایی و فاصله بدل می‌کنیم؟ بیاییم و دوستی را افزایش دهیم این به نفع ماست. اختلاف به نفع دشمن است.

رییس جمهور همچنین با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه افراد اظهار کرد: همه مردم و همه مسئولان بدون استثنا باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند. اگر این را زیر پا بگذاریم و به آن اهمیت ندهیم - که عقل و شرع و قانون هم به ما این را می‌گوید - آسیب می‌بینیم. اگر رشد فرهنگی و اجتماعی پایین آید و به قانون و مقررات بی‌توجهی کنیم آن وقت به مشکل می‌خوریم و گرفتار می‌شویم. من هرجا که شک داشتم و نمی‌دانستم چگونه عمل کنم از ستاد مقابله با کرونا پرسیدم که فلان جلسه را بگذاریم یا نه؟ این کار را انجام دهم یا نه؟ این را پرسیدم و هرچه که پاسخ دادند را عمل کردم. این وظیفه شرعی، قانونی و عقلانی ماست. کسی نمی‌تواند برود در مسیل بایستد، در حالی که صدای سیل را هم می‌شنود و بعد بگوید می‌ترسی که وسط رودخانه بایستی؟ من نمی‌ترسم. خب نترس بایست تا آب بیاید و ببردت یا زلزله دارد تکان می‌دهد می‌گوید می‌ترسی که زیر این سقف بایستی؟ من نمی‌ترسم و می‌ایستم. خب بایست سقف می‌ریزد روی سرت. ما چاره‌ای نداریم جز این که مقررات را تشدید کنیم، می‌دانیم که تعطیل برخی کسب‌وکارها به مردم لطمه می‌زند اما در حال حاضر چاره‌ای جز این نداریم. ما در پی این هستیم که در گام نخست، طرح استفاده از ماسک را «از خانه تا خانه» اجرا کنیم که این طرح از شنبه در تهران بزرگ آغاز می‌شود و بعد اگر لازم بود در سایر نقاط کشور هم این طرح را انجام می‌دهیم تا از شرایط فعلی شیوع کرونا خارج شویم و فاصله بگیریم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان