آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری غیرقانونی است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 11:50

آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری غیرقانونی است

شماره: 13955
Aa Aa

این آیین‌نامه که در آخرین روزهای کاری رئیسی به امضای او رسید صدور پروانه وکالت را از کانون گرفته و محدودیت‌های جدی برای وکلا پدید می‌آورد. 

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران؛
آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری غیرقانونی است

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اعلام کرد با آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مخالف است و به دلیل غیرقانونی بودن این آیین نامه آن را اجرا نخواهد کرد. 

به گزارش اسپادانا خبر، در بیانیه هیات‌عمومی این اتحادیه صنفی آمده است:

 «وضعیت موجود آیین نامه، ناقض و تحدیدکننده استقلال کانون وکلا است» و «نهاد مستقل وکالت به عنوان نهادی قانون‌مدار، مجوزی برای اجرای مقررات مخالف با قانون نداشته و انتظار دارد با یک رویکرد تعاملی نسبت به اصلاح این موارد در اسرع وقت با نظر کانون های وکلا اقدام لازم صورت گیرد» تا «کانون‌های وکلای دادگستری آن را اجرا کنند.»

 آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا که در آخرین روزهای کاری ابراهیم رئیسی به امضای او رسید صدور پروانه وکالت را از کانون وکلا می‌گیرد و در روند نظارت بر کار وکیلان محدودیت‌های جدی برای  آن‌ها پدید می‌آورد. 

معاونت حقوقی وامور مجلس قوه قضاییه ایران در پی بیانیه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اعلام کرد:

در پی تصویب و ابلاغ «آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» مراتب لازم الاجرا بودن این آیین‌نامه از سوی قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به کانون‌های وکلا، مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه و مراجع قضایی کشور ابلاغ شد.

این آیین‌نامه در اجرای سیاست‌های کلی امنیت قضایی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ با اصلاحات بعدی‌ و بنا به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری در ۱۶۴ ماده تهیه و تدوین شده و بر اساس ماده ۱۶۳این مقرره در اجرای مواد ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱ و ۲۶ لایحه استقلال، معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه مأمور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آن است.

با اجرایی شدن آیین‌نامه اخیر‌التصویب «آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۴» و«آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب۱۳۸۸» از تاریخ (۱۴۰۰/۴/۲) نسخ می‌شود.

شایان ذکر است علاوه بر نسخ آیین‌نامه‌های مذکور،‌ «نظامنامه وکالت مصوب ۱۳۱۶» نیز در موارد مغایر در پی ابلاغ و اجرایی شدن «آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» مصوب ۱۴۰۰/۴/۲، ملغی به شمار می‌رود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان