اتحادیه اروپا خواستار «تضمین رعایت آزادی‌های اساسی» در ایران شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 11:42

اتحادیه اروپا خواستار «تضمین رعایت آزادی‌های اساسی» در ایران شد

شماره: 23536
Aa Aa

بورل با محکوم کردن بازداشت اتباع اتحادیه اروپا از ایران خواسته تا در تصمیم خود برای لغو مجوز رسمی چند بازرس آژانس انرژی اتمی تجدیدنظر کند.

دیدار امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در نیویورک؛
اتحادیه اروپا خواستار «تضمین رعایت آزادی‌های اساسی» در ایران شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده در حاشیه این اجلاس با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، بورل پس از این دیدار در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان برای انتقال سه پیام اصلی دیدار کردم؛ اول- ما بازداشت اتباع اتحادیه اروپا را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی آنها هستیم، دوم- نیاز به یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای (ایران) از طریق برجام، سوم- توقف همکاری نظامی با روسیه.»

در این دیدار علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای درباره دیدار امیرعبداللهیان و بورل در نیویورک اعلام کرد که جوزپ بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، فوری‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران و تحولات اخیر در ارتباط با برجام را در این ملاقات مطرح کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌علاوه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت‌وگو کرده و خواستار «تضمین رعایت آزادی‌های اساسی» در کشور شده است.

بر اساس این بیانیه، بورل در رابطه با برجام بر اهمیت دنبال کردن مسیر کاهش تنش تاکید کرده و از ایران خواسته تا در تصمیم خود برای لغو مجوز رسمی چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهبود همکاری با آژانس تجدیدنظر کند.

همچنین در این بیانیه آمده ست که اتحادیه اروپا به‌طور قوی از آژانس اتمی و کار آن حمایت می‌کند و نماینده عالی اتحادیه اروپا اعتقاد راسخ خود را مبنی بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب برجام اعلام کرده است.

در پایان این بیانیه آمده است که بورل همچنین در این دیدار خواستار توقف «همکاری نظامی تهران و مسکو» شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان