اعتراضات اخیر ایران از سوی سرویس‌های جاسوسی خارجی نبوده | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 3:11

اعتراضات اخیر ایران از سوی سرویس‌های جاسوسی خارجی نبوده

شماره: 8753
Aa Aa

کواکبیان با اعلام این که اغلب دستگیر شده‌ها زیر دیپلم و ۷۰ درصد آن‌ها بیکار بوده‌اند گفته در ایران راهپیمایی های به نفع حکومت بدون اخذ مجوز برگزار می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس ایران اعلام کرد؛
اعتراضات اخیر ایران از سوی سرویس‌های جاسوسی خارجی نبوده

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: فساد اقتصادی در هر جناحی باشد باید با آن برخورد شود و تا فساد در وطن کفن نشود این وطن، وطن نمی‌شود.

مصطفی کواکبیان در کرسی هم‌اندیشی "نقش مجلس در آزادی‌های مدنی" در دانشگاه اصفهان افزود: فرد فاسد حتی پسر هر مسوولی یا روحانی باشد اگر به اموال بیت‌المال دست‌درازی کرد باید با آن برخورد کرد.

وی با اشاره به حوادث هفته اخیر در ایران گفت: صدر صد اغتشاشات محکوم اما اعتراض‌های مردم به حق است و حق آزادی اجتماعات یکی از سه حق مردمی مطرح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که در فصل سوم این قانون و در اصل ۲۷ بر آن تاکید شد و از جمله آزادی‌های مدنی ملت محسوب می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی سه حق آزادی بیان و مطبوعات، حق اجتماعات و همایش‌های سیاسی و اجتماعی و حق برخورداری از احزاب و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی را از حقوق آزادی‌های مدنی مردم برشمرد و ادامه داد: براساس قانون اساسی مردم می‌تواند با اخذ مجوز از فرمانداری‌ها به تجمعات مسالمت‌آمیز در فضاهای روباز در شهر اقدام کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال باید دید فرمانداری‌ها تاکنون چند مجوز برای برگزاری این‌گونه اجتماعات صادر کرده‌اند و درمورد راهپیمایی‌ها نیز باید ۱۰ روز پیش از راهپیمایی درخواست داده و به وزارت کشور ارسال و درصورت تایید در کمیسیون مجوزهای لازم صادر شود.

وی همچنین اضافه کرد: حال اینکه اگر راهپیمایی به نفع دولت یا حکومت باشد ایرادی نداشته و می‌توان راهپیمایی را بدون مجوزهای یادشده برگزار کرد.

کواکبیان با ابراز تاسف از اینکه مکان مناسب و ثابتی در هیچ یک از شهرهای کشور برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی مردم وجود ندارد خاطرنشان کرد: ما در مجلس طرحی در زمینه تعیین چنین مکان‌هایی ارائه کردیم که در دست بررسی است و البته دیوان عدالت عنوان کرد که چرا می‌خواهید این تجمع‌ها را به یک سری از میادین و خیابان‌ها محدود کنید.

وی اظهارداشت: افزایش قیمت بنزین نظر مجلس نبود اما رئیس مجلس نماینده ۲۹۰ نفر عضو مجلس در جلسه سران سه قوه برای تصمیم‌گیری در راستای گرانی بنزین بود.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه اعتراض‌های مردمی به دنبال گرانی بنزین به طور معمول در نقاط حاشیه‌نشین و در میان طبقه محروم جامعه بود ادامه داد: این اعتراض‌ها با اغتشاشاتی همراه شد و اینکه بگوئیم این اقدام‌ها یک برنامه از قبل طراحی شده از سوی سرویس‌های جاسوسی خارج کشور است حرف درستی نیست.

به گفته کواکبیان اغلب دستگیر شده‌ها در این حوادث با تحصیلات زیر دیپلم و ۷۰ درصد آن‌ها نیز بیکار بوده‌اند.

وی ادامه داد : اکنون طرح یک فوریتی برای نظارت دقیق و بیشتر بر افزایش نرخ سایر کالاها و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی برخی و طرح شفاف ‌سازی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین و اختصاص آن به صندوق مخصوصی برای کمک‌های معیشتی به مردم در مجلس ارائه شده ‌است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر تاثیر گرانی بنزین در میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای افزود: مردم باید بدانند که قهرکردن با صندوق‌های انتخاباتی به معنای واگذاری حق انتخاب و دخالت در سرنوشت کشور به سایر افرادی است که با صندوق‌های رای قهر نمی‌کنند.

کواکبیان یکی دیگر از حقوق آزادی‌های مدنی در کشور را حق آزادی بیان، مطبوعات و رسانه‌ها دانست و گفت: این درحالی است که می‌بینیم پس از اعتراض‌های مردمی به گرانی بنزین فضای مجازی و اینترنت در شهرها قطع شد و وزارت ارتباطات می‌گوید قطعی اینترنت دست ما نیست و مصوبه شورای امنیت کشور است.

دبیرکل حزب مردم سالاری بیان کرد: در رابطه با مطبوعات قوانینی وجود دارد و ما چندین بار در مجلس در صدد اصلاح این قوانین بودیم ولی تاکنون ممکن نشده است.

کواکبیان با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از جمله افعانستان دارای تعداد زیادی رادیو و تلویزیون خصوصی هستند گفت: ایران هم باید رادیو و تلویزیون خصوصی دایر کند و نیز نحوه اداره صدا و سیما نیازمند قوانینی ویژه است.

وی اظهارداشت: جالب اینکه مجوز تلویزیون های اینترنتی توسط صدا و سیما داده می‌شود درحالی که همین صدا و سیما در حوادث پس از گرانی بنزین مشخص نبود که چگونه عمل می‌کند و آن را چطور پوشش می‌دهد.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اصل ۲۴ قانون اساسی درخصوص آزادی احزاب بیان کرد: یکی از دلایل وجود وضعیت عجیب و غریب در مجلس شورای اسلامی وجود سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین است که هیچ کدام فراکسیون اکثریت نیستند و نمی‌توانند مصوبه بگیرند زیرا تعداد هیچ فراکسیونی به اکثریت رای مورد نیاز نمی‌رسد بلکه تنها درصورتی که دو فراکسیون با هم یکی شود می‌توان به اخذ مصوبه امیدوار بود.

وی در پاسخ به سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا برای گران کردن بنزین و بسیاری مسائل دیگر رفراندوم برگزار نمی‌شود و چه کسی برای مردم تصمیم‌گیری می‌کند ادامه داد: براساس اصل ۵۳ قانون اساسی رفراندوم نیازمند رای دو سوم از نمایندگان مجلس و صدور فرمان همه پرسی از سوی رهبر کشور است و بعد از ۴۰ سال متاسفانه برای یکبار هم این اتفاق نیفتاده است.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان